Suunnittelua ja ideointia
Foody Allenin ja E.Ahlströmin Style up –palvelu alkaa aina alkukartoituksella, jossa stailaaja tulee paikan päälle tutustumaan tilaan ja tarpeeseen. Teresa Välimäki ja Rosa Wahlman Foody Allenilta vastasivat Herkkupaja Ainon stailauksesta.
"Katsoimme Teresan ja Rosan kanssa yhdessä ravintola-kahvilan tiloja ja juttelimme, minkälaisena näen tämän paikan ja minkälaista tyyliä toivoisin. Teresa ehdotti Rosan kanssa erilaisia tyylejä ja somistusta ja meidän ajatukset menivät todella hienosti yksiin. Ideointi oli helppoa ja sujuvaa", Ulla kiittelee.
Tunnelmaan sopivat tuotteet
Kun tyyli on selvillä, Style up -palvelun seuraava vaihe on suunnitella tunnelmaan sopivat tuotteet.
"Foody Allenin naiset toivat seuraavalla kerralla tuotteita malliksi, ja tyyli ja tunnelma olivat juuri sitä, mitä olin ajatellut", Ulla toteaa ja jatkaa:
Heillä oli näkemystä, miten ravintola stailataan niin, että saadaan tarpeeksi näyttävyyttä ja selkeyttä. Ammattilaisen avulla pääsee myös omasta ajattelumaailmasta pois. Toinen katsoo ja näkee asioita eri tavalla ja eri silmin.
Style up -palvelun mukaisesti stailaaja tulee luomaan tunnelman paikan päälle.
"Vaikka korona-aika sekoittikin projektia, saimme lopulta Style upista sellaisen kuin toivoimmekin. Stailaus on myös toiminut arjessa hyvin. Täytyy myöntää, että tilausta tehdessä epäilin aluksi, että tavaraa tulee aivan liikaa, mutta tavaramäärä on ollut juuri sopiva, eikä mitään ole ollut liikaa."
Jatkuvaa palvelua tai täsmähankinta
Style up -palvelun voi ostaa eri tasoisena palveluna: pelkkänä suunnittelupalveluna, täsmäpalveluna, jossa suunnitellaan yksi somistus tai vuosisopimuksena, jolloin stailaus tehdään esim. viisi kertaa vuodessa eri sesonkeihin sopivaksi.
Herkkupaja Ainossa tehtiin Style up täsmäpalveluna, joka sisälsi suunnittelun, tuotteiden hankinnan ja somistamisen. Lisäksi Ainoon hankittiin Style upin somistukseen sopivat astiat.
Kun stailaaja oppii tuntemaan paikan tyylin ja omistajan maun, voisi olla helppoa käyttää palvelua uudelleen seuraavan sesongin somistamiseen.
"Olen esimerkiksi koko syksyn miettinyt hakevani pihlajanmarjan oksia pöytiin, mutta milloinkaan sellaiselle ei ole aikaa. Säännöllisen stailauspalvelu auttaisi siinä, ettei itse tarvitse lähteä kauppoihin etsimään koristeita vaan saisimme aina ehdotuksia uusista tyyliin sopivista tavaroista", Ulla miettii ja jatkaa:
Luottamusta E.Ahlströmin toimintaan minulla on ollut ennenkin ja tämän projektin myötä se vahvistui.
Asiakkailta on tullut positiivista palautetta ja kommentteja, jotka lämmittävät yrittäjän mieltä:
Onpa viihtyisä ja ihana, täällä on niin eri näköistä kuin aiemmin!