Tarina-palvelu

12.11.2021

Uutuuspalvelu auttaa kiteyttämään ravintolakonseptisi erottuvuustekijät

Jos sinun pitäisi muutamalla virkkeellä kertoa kuka olet, mitä teet ja miksi, mitä sanoisit? Entä osaisitko kertoa samat seikat ymmärrettävästi ja kiinnostavasti myös yrityksesi puolesta? Miten esimerkiksi ravintola- tai palvelukonseptisi erottuu kilpailijoista? Mikä teille on tärkeää ja miten asiakkaanne siitä hyötyy?

Lisätään vielä yksi kierros. Entäpä jos esittäisin nämä kysymykset kollegallesi, antaisiko hänen vastauksensa pääpiirteiltään saman kuvan erottuvuustekijöistänne?

Jotta yhä useampi ruoka- ja matkailualan yrittäjä voisi innolla vastata myöntävästi, haluan kertoa jotakin kivaa.

Tarina kiteyttää olennaisen

Olemme yhdessä E.Ahlströmin, oman yritykseni Autiosaaren sekä muiden huippuammattilaisten kanssa saaneet päätökseen tärkeän kehitysprojektin. Taustoittavan kyselytutkimuksen, pilotoinnin ja konseptointityön lopputuloksena on syntynyt tarinan voimasta ammentava palvelumalli. 

Tarina-palvelu auttaa ruoka- ja matkailualan yrityksiä oivaltamaan ja sanoittamaan ainutlaatuiset erottuvuustekijänsä. Tarjoamme työkaluja vaikuttaviin asiakaskohtaamisiin, tarinankerrontaan markkinointiviestinnässä sekä siihen, miten erottuvuustekijät konkretisoituvat ravintolan visuaalisessa ilmeessä ja kattauksessa. Oman tarinan oivaltaminen tekee yrityksestä ja sen brändistä monin tavoin eheämmän. Kun kilpailuedut ja niiden merkitys kirkastuvat kaikille työntekijöistä asiakkaisiin, on helpompi keskittyä olennaiseen ja optimoida resursseja.

Aivan ensisijaisesti tukea yrityksen erottuvuustekijöiden tunnistamiseen tarvitsevat omistajat ja yrittäjät itse.

Tiedämme tämän kokemuksesta.

Tarina-palvelusta on moneksi

Palvelumallimme tarjoaa ratkaisun monenlaisiin tarpeisiin. Esimerkiksi pilottikumppanillemme Share Companylle tunnistimme yhteisen nimittäjän lukuisille yrityksille, jotka Share Companyn sateenvarjon alla toimivat. Ensiksikin, jotta asiakkaat hahmottaisivat kuinka nämä eri yritykset liittyvät toisiinsa ja toiseksi, jotta työntekijät voisivat kokea olevansa laajan ravintolaperheen tasavertaisia jäseniä.

Ydinviesteistä voi siis ammentaa niin ulkoiseen markkinointiviestintään kuin sisäiseen viestintään henkilöstön sitouttamiseksi.

Toinen pilottikumppanimme Muumimaailma taas kaipasi apua jo olemassa olevan, verrattoman tarinansa vahvistamiseksi työntekijäkokemuksessa. Tarjosimme perinteikkäälle työyhteisölle ulkopuolisen silmän ja vinkkejä muumeiksi elämiseen myös elämyspuiston kulisseissa.

Kehitystyön tuoksinassa tuli katsahdettua myös omien jalkojen juureen.

Suutarin lapsille kengät

”Tajusimme Foody Allenin Aki Wahlmanin ja Teresa Välimäen kanssa, että meillä on ollut tämä Fresh Up- palveluperhe jo muutaman vuoden, mutta kaipasimme palveluihimme kiteytystä”, totesi E.Ahlströmin myyntijohtaja Teija Sääksmäki minulle viime keväänä.

Fresh Up on ravintolan kehittämisen kirkastamisen palveluperhe ja kehitimme Tarina-palvelumallia sitä täydentämään. Pilotoinnissa oli mukana jo kaksi upeaa casea ja etsimme kolmatta.

Se löytyi lähempää kuin olimme osanneet arvata: omasta tarpeesta kommunikoida selkeämmin Fresh Up -palvelujen arvoa. Sanoitettuamme Fresh Upin tarinan olemme nyt yhdessä valmiit liekittämään suomalaista gastronomiaa uusiin korkeuksiin.

Kaikilta ne omat vahvuudet ja kilpailuedut siis löytyvät. Ne pitää vain löytää ja tunnistaa.

Kun yhteinen tarina on kaikille selvä, se näyttää suuntaa käytännön ratkaisuille ja antaa tekemiselle merkityksen

 

Teksti: Helmi Saksala
Kuva: Unsplash, James Binoya

Helmi Saksala on Autiosaari Oy:n toimitusjohtaja, viestinnän valmentaja ja kirjoittaja, tapahtuma- ja luovien alojen osaaja sekä entinen tulevaisuustalo Sitran asiantuntija.
Uransa aikana Saksala on työskennellyt yhdessä esiintyvien taiteilijoiden, innovaattoreiden ja yhteiskunnallisten vaikuttajien sekä mm. logistiikka-, teknologia- ja palvelualan ammattilaisten kanssa auttaen yrityksiä ja tekijöitä innostumaan kestävistä toimintatavoista ja tunnistamaan ainutlaatuisen tarinansa.

 

 

Tutustu Fresh up -palveluperheeseen

Osta työtä Suomeen päivää vietetään 3.12.2021

Suomen Bocuse d’Or -edustaja kaudelle 2022-2023 on Johan Kurkela

Ruokakulttuuri ja sen kehittäminen matkailun moottorina Suomessa