Tiedote: Uusi palvelukonsepti ravintolan uudistamiseen

28.11.2018

Ravintoloiden elinkaari Suomessa on varsinkin pääkaupunkiseudulla keskimäärin alle viisi vuotta. Ravitsemis- ja majoituspalveluiden liikevaihto kasvaa hyvin maltillisesti ja alle muiden palvelualojen keskiarvon. Ravintoloiden astia- ja sisustustukku E.Ahlström ja ruokamediatalo Foody Allen aloittavat yhdessä palvelukonseptin, jonka tavoitteena on pidentää ravintoloiden elinkaarta auttamalla ravintolaa uudistumaan ruokatuotteen, markkinointiviestinnän ja ravintolan ulkoasun osalta.

Ravintolan kehittäminen ja uudistaminen takaavat kannattavan liiketoiminnan myös tulevaisuudessa. Elinkaarensa lopussa ravintola yleensä konseptoidaan uudelleen, mahdollisesti jopa suljetaan ja avataan täysin uudistettuna, vaikka kestävämpää ja kustannustehokkaampaa olisi uudistaa ravintolaa säännöllisesti ja suunnitelmallisesti. E.Ahlströmin ja Foody Allenin Fresh up - palvelukonsepti tähtää suunnitelmalliseen uudistamiseen.

- Ravintola-arjessa on aina kiire, eikä tarvittavaa osaamista ravintolan konseptin kehittämiseen välttämättä aina ole. Tulemme apuun, kun ravintoloitsija haluaa nopeaa päivitystä esimerkiksi reseptiikkaan tai astiavalintoihin, mutta konsepti tarjoaa mahdollisuuden myös hyvin harkittuun, syvälliseen ja tehokkaaseen uudistumiseen. Silloin uudistus koskee koko ravintolaa: sisustusta, henkilöstön työvaatteita, astiavalintoja, keittiötä, henkilöstön hyvinvointia ja koko markkinointiviestintää, sanoo Foody Allen Oy:n toimitusjohtaja Aki Wahlman.

Uudistus etenee tarpeen mukaan

Fresh up -konseptissa ravintola voi valita itselleen sopivan tason kolmesta eri vaihtoehdosta riippuen siitä, kuinka syvällistä uudistusta ja osaamisen kehittämistä ravintola tarvitsee. Tasosta riippumatta uudistus perustuu huolelliseen suunnitteluun, ravintola- tai ketjukohtaiseen toteutukseen ja jälkiseurantaan.

- Kaikki kehittäminen tehdään tiiviissä yhteistyössä ravintolan henkilökunnan kanssa ja tavoitteena on, että ravintolan elinkaari pitenee ja liiketoiminta muuttuu kannattavammaksi. Konseptiin kuuluu myös jälkihoito, eli ravintolaa ei jätetä yksin projektin päättyessä, E.Ahlströmin myyntijohtaja Teija Sääksmäki kertoo.

E.Ahlström vastaa palvelukonseptissa sisustus-, somistus-, astia- ja työvaatevalinnoista, jotka tehdään yhdessä ravintolan ja sisustussuunnittelijan kanssa. Foody Allenin erikoisosaamista on ruokatuotteen kehittäminen sekä ravintoloiden markkinointiviestinnän kehittäminen.

Lisätietoja medialle:
E.Ahlström, markkinointi- ja viestintäpäällikkö Johanna Suni p. 0405154216, johanna.suni@eahlstrom.fi
Foody Allen, toimitusjohtaja Aki Wahlman p. 0405481864, aki@foodyallen.fi
Palvelualojen liikevaihtokuvaaja: Suomen virallinen tilasto, ISSN=1799-0971, Tilastokeskus, www.stat.fi

Lue lisää Fresh up -konseptista
KUVA: Fresh up -kummiravintola Lapland Hotelsin aamiaistarjoilu. Painoresoluutioinen kuva

Perheomisteinen E.Ahlström on ravintoloiden, hotellien ja ammattikeittiöiden astia-, sisustus- ja keittiötarviketukku. E.Ahlström edustaa Suomessa yli 200 astia- ja keittiötarvikebrändiä ja 200 sisustus- ja kalustusbrändiä. www.eahlstrom.fi | #eahlstrom | @e.ahlstrom | facebook.com/eahlstrom |

Foody Allen on ruokaisaan sisällöntuotantoon ja konseptikehitykseen keskittyvä perheyritys, jonka suurimpia asiakkaita ovat johtavat elintarviketalot sekä ravintola-alan toimijat.  www.foodyallen.fi | #foodyallenofficial | @foodyallenofficial |

Monikäyttöisyys kriteerinä Ravintola Nuden lautasissa

Vuosi yrittäjänä - sitoutumista, vastuuta ja horisontti kaukana

Kuohuva uusivuosi ja vinkit viinilasin valintaan