Yhteistyöllä onnistuneeseen kokonaistoimitukseen

30.11.2016

Lokakuussa Suomeen rantautunut Clarion-hotelliketju avasi pääkaupunkiseudulle kaksi täysin uutta hotellia vain viikon sisällä toisistaan. E.Ahströmillä oli ilo olla mukana avauksissa astia- ja keittiöpuolen kokonaistoimituksella, joka sisälsi jopa yli 100 lavaa ja 21 vaunua tarvikkeita. Kokonaisuudessaan mainiosti sujuneen tavarantoimituksen kulmakiviksi nousivat hyvä suunnittelu sekä erinomaisesti sujunut yhteistyö sekä asiakkaan kanssa että E.Ahlströmillä sisäisesti. Haastattelimme Clarion hotellin Food&Beverage Manageria, Päivi Antilaa, siitä kuinka he kokivat E.Ahlströmin tavarantoimittajana ja kumppanina. 

Yhteistyö Clarionin kanssa käynnistettiin useita kuukausia ennen hotellien avaamista, sillä molemmilla osapuolilla vallitsi yhteisymmärrys siitä, että tuotevalinnat oli syytä tehdä hyvissä ajoin mm. loppukesästä Euroopassa tehtaat sulkevista kesälomista johtuen. Päivi Antila Clarionilta kertoo, että E.Ahlströmin valikoitumiseen tavarantoimittajaksi vaikutti erityisesti yrityksen arvot, hinta-laatusuhde sekä tieto, että edustamillamme tavarantoimittajilla on myös arvomaailma kunnossa. Esimerkkinä Päivi mainitsee saksalaisen posliinitehtaan Bauscherin. Päivi jatkaa, että hän oli onnellisessa asemassa, koska tunsi jo etukäteen yrityksemme toiminnan ja henkilöt sekä tapamme toimia kokonaisvaltaisena kumppanina. Myyntipäällikkö Teija Sääksmäki vahvistaa, että E.Ahlströmillä myyntihenkilökunnan ravintola-alan osaaminen ja alan asiantuntemus ovat tärkeitä tekijöitä, jonka ansiosta pystymme palvelemaan asiakkaitamme yhteistyökumppanina. Yli 100-vuotisen osaamisen ansiosta pystymme löytämään asiakkaan tarvitsemat tuotteet nopeasti ja lisäksi pystymme ehdottamaan asiakkaalle uudenlaisia työtä helpottavia ratkaisuja.

Kokonaistoimituksen onnistuminen vaati E.Ahlströmillä sujuvan asiakasyhteistyön lisäksi jouhevaa sisäistä koordinointia. Saumattomasti sujunut yhteistyö myynnin, oston ja varastomme välillä johtikin asiakkaan kannalta parhaaseen toimintamalliin, jonka ansiosta pystyimme antamaan asiakkaalle ajankohtaista tietoa toimituksen edistymisestä sekä vastaamaan kysymyksiin nopeasti. Tavaroiden vastaanottoa asiakkaan päässä helpottaaksemme tuotteet pakattiin E.Ahlströmin toimesta lavoille, jotka nimettiin sen mukaan, minne päin hotellia ne olivat menossa esim. keittiö tai aamiaistarvikkeet mikä saa kiitosta Päiviltä. Päivi mainitsee heidän olleen tyytyväisiä myös logistisiin järjestelyihimme. Logistinen pohjatyö oli tehty hyvin, minkä ansiosta tavarat tulivat juuri silloin kuin piti, sillä vielä rakennustyömaana olleissa kohteissa vallitsi tarkka minuuttiaikataulu toimitusten osalta. Päivi kertoo, että myös Clarionilla tavaroiden vastaanotto oli tarkoin suunniteltua. Nimetyt vastuuhenkilöt olivat ottamassa tavaraa vastaan ja lisäksi tavaroiden toimitusaikataulu ja varastointi tai sijoittamispaikka tiskiin oli mietitty etukäteen. ”Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty”, toteaa Päivi lopuksi ja siihen myös meidän E.Ahlströmillä on helppo yhtyä. 

Vinkkimme onnistuneeseen toimitukseen

  • valitse luotettava tavarantoimittaja, jolla on asiantuntemusta horeca-alalta
  • varmista sujuva kommunikaatio tavarantoimittajan kanssa
  • sovi toimituspäivä ja aika hyvissä ajoin
  • kerro etukäteen onko toimitusosoitteessa käytössä tavarahissi ja lastauslaituri ja minkä korkuisilla lavoilla tilauksen voi toimittaa
  • mikäli toimituspaikka on työmaa muista hankkia luvat myös tavarantoimittajille
  • tehdastilaustuotteet on hyvä tilata ajoissa, jotta ne ehtivät eri puolilta Eurooppaa varastollemme ajoissa

   

 

Kesän aukioloajat

miten lautasia tehdään ravintolakäyttöön E.Ahsltröm

Näin tehdään timantinkovia astioita

ravintolakokemus elämykset eahlström

Ravintolakokemus: Näin luot elämyksen aisteja hyödyntäen