Syyskuu 2024
Lasivalinnoilla on merkittävä rooli juoman maussa ja kokonaiselämyksessä, etenkin ravintoloissa, joissa viinit ja muut juomat ovat tärkeä osa ruokakokemusta. Lasin muoto, tyyli ja koko voivat muuttaa juoman aromeja ja makuja, tehden lasista keskeisen osan nautintoa. E.Ahlströmin avainasiakaspäällikkö Susanna Åström, viinimaahantuoja Interbrandsin tuotespesialisti Minna Halmesvaara ja ranskalaisen lasivalmistajan Chef & Sommelierin asiantuntija Chris Ward kertovat, miten lasitrendit ja oikean lasin valinta vaikuttavat kokonaiskokemukseen ja ravintoloiden juomamyyntiin.


Huolella valitut lasit korostavat ravintolan konseptia ja tyyliä sen lisäksi, että ne tarjoavat laadukkaan juomakokemuksen.
Lasi korostaa tyyliä, sekä juoman makua ja aromeja
Susanna Åström korostaa, että lasi on merkittävä tekijä erityisesti viinin ja muiden alkoholipitoisten juomien nauttimisessa. "Laadukas lasi saa juoman maun esiin eri tavalla. Jo lasin muoto ja sen hienostunut ilme voivat vaikuttaa siihen, miltä juoma maistuu", Åström sanoo.
Ravintolan lasisto on osa sen sisustusta ja ilmettä, joka luo asiakkaalle odotuksen laadukkaasta elämyksestä jo ennen kuin juoma tuodaan pöytään. Åström korostaa, että lasivalinnoilla voidaan välittää ravintolan tyyliä, brändiä ja kokonaiskonseptia. Esimerkiksi siro ja elegantti viinilasi saattaa viestiä hienostuneesta viinivalikoimasta, kun taas robustimpi lasi voi kertoa tuhdimmista ja kokeilevammista viineistä.
”Lasilla voidaan viestiä myös palvelukonseptista. Esimerkiksi lasit, joissa on huomaamattoman tyylikkäästi merkattu annoskoot hiotulla pisarakuviolla, tuovat palveluun rentoutta. Tarjoilija voi tulla pöytään avatun pullon kanssa ja kaataa täydennyslasilliset rennosti ja hyväntuulisesti niin sanotusti vapaalla kädellä”, Susanna jatkaa.
Minna Halmesvaara täydentää Åströmin ajatuksia muistuttamalla, että lasi on ratkaiseva osa viinin makuelämystä. "Viinilasi tuo esiin viinin aromit, maut ja tuoksut. Eri viinilajikkeita voi korostaa valitsemalla niille omat lasinsa, jotta niiden ominaisuudet pääsevät esiin parhaalla mahdollisella tavalla", hän kertoo.
Lasin muoto voi ohjata viiniä suussa oikeille makualueille, korostaen viinin luonnetta. Samppanjalasi on puhuttanut alalla pitkään. Klassinen huilumalli on saanut jo väistyä viinille ja sen laadulle paremmin sopivien mallien tieltä.
” Suosittelen samppanjalle tulppaanin muotoista lasia, jossa on pyöreämpi malja ja siten enemmän tilaa upeiden kuohuviinien aromeille ja tuoksulle. Samppanjalle sopii myös valkoviinilasi, parhaiten sellainen, jonka yläreuna hieman sulkeutuu sisälle päin”, Halmesvaara linjaa.
Laakeaa klassista elokuvissakin nähtyä samppanjalasia käytetään usein showelementtinä esimerkiksi samppanjatorneissa. ”Laakeasta ja leveästä lasista aromit ja kuplat haihtuvat melko nopeasti eli se ei ole samppanjan nauttimiseen välttämättä ideaalein lasimalli. Mutta joskus on ihanaa juhlia 20-luvun ’The Great Gatsby’-tyyliin, ja silloin laakea kaunis samppanjalasi on tilanteeseen se ainoa oikea”, Minna Halmesvaara tunnelmoi.




Tällä hetkellä lasitrendeissä näkyy korkeita ja siroja viinilaseja, jotka ovat elegantteja ja tyylikkäitä. Kuvissa artikkelissa mainitut Open Up- ja Macaron -lasit.
Lasitrendeinä eleganssi ja persoonallisuus
Lasitrendit elävät ja kehittyvät jatkuvasti, ja tällä hetkellä ravintoloissa näkyy kaksi selkeää suuntausta: eleganssi ja persoonallisuus. Åström huomauttaa, että viinilaseissa on vallalla sirous ja hienostuneisuus. "Nyt viinilasien maljat ovat aavistuksen pienempiä, ja jalat ovat korkeampia ja ohuempia kuin aiemmin. Tämä luo eleganssia ja aistillisuutta viinilasistoon." Samalla juomalaseissa näkyy enemmän värejä ja voimakasta kristallihiontaa. Ravintoloitsijat voivat hyvin yhdistää näitä kahta trendiä ja siten korostaa omaa tarkkaan suunniteltua ravintolakonseptia.
Chris Ward Chef & Sommelierilta vahvistaa, että korkeammat ja sirommat viinilasit ovat erityisen suosittuja, koska ne korostavat viinin väriä ja tuovat tyylikkyyttä ravintolan kattaustyyliin. "Viinilasien nykytrendi on pehmeän naisellinen ja feminiini. Lasit ovat kurvikkaita ja pehmeälinjaisia, mikä korostaa viinin aromeja ja luo elegantin vaikutelman." Tämä trendi näkyy myös Chef & Sommelierin lasistoissa. Open Up on ollut olemassa jo vuodesta 2006 ja se on edelleen muotokieleltään elegantin naisellinen ja tyyliltään trendikäs ja moderni. Uudempaa muotoilua edustaa hauskan kurvikas Macaron.
Halmesvaara puolestaan huomauttaa, että nykyään ravintoloissa haetaan yhä enemmän erottuvuutta lasivalinnoilla. "Lasit ovat ravintoloille tapa erottautua ja ilmaista konseptiaan. Vaikka jokaiselle viinille ei ole aina omaa lasiaan, lasivalinnoilla voidaan viestiä asiakkaalle ravintolan viinituntemuksesta ja kokonaisuuden hallinnasta", Halmesvaara toteaa.
Lasit kertovat ravintolan konseptista
Åström ja Halmesvaara ovat molemmat yhtä mieltä siitä, että lasivalinnat voivat lisätä ravintolan myyntiä. Persoonallisesti valitut lasit herättävät asiakkaan huomion ja luovat odotuksen laadukkaasta palvelusta ja juomista. "Kun lasi tukee ravintolan liikeideaa ja tuo esiin juoman parhaat puolet, se voi lisätä myyntiä ilman tyrkyttämisen tuntua", Åström sanoo.
Chris Ward korostaa, että nykyasiakas, joka on yhä tietoisempi viineistä ja sen tarjoilusta, arvostaa laadukasta lasia. "Laadukas viinilasi ei ainoastaan korosta viinin makua, vaan se on myös merkki ravintolan laadusta ja ammattitaidosta. Kun lasit ovat kauniita, persoonallisia ja toimivia, ne tukevat ravintolan viinitarjontaa parhaalla mahdollisella tavalla", hän selittää.
Lasit ravintolan kilpailuvalttina
Lasivalinnat ovat nousseet osaksi ravintoloiden kilpailuvaltteja. Åström kertoo, että nykyään ravintolat erottuvat omalla tyylillään ja liikeideallaan, eikä pelkkä hyvä ruoka ja juoma enää riitä. "Kun ravintolan konsepti on tarkasti mietitty ja lasit valitaan sen mukaisesti, se lisää asiakkaan luottamusta ravintolaan ja voi lisätä asiakasuskollisuutta", hän huomauttaa.
Halmesvaara uskoo, että myös kuluttajien tulisi harkita lasivalintojaan. "Vaikka ravintoloissa lasit ovat osa konseptia, myös kotona voi panostaa omille suosikkiviineille sopiviin laseihin. Se voi tehdä kotona nautitusta viinistä entistä paremman kokemuksen."
Lasivalinnoilla on suuri merkitys sekä ravintoloiden estetiikassa että juomien nautinnossa. Viinilasi ei ole vain juoman tarjoiluastia, vaan se vaikuttaa merkittävästi makuelämykseen. Ravintoloissa lasivalinnat kertovat paljon liikeideasta ja voivat olla tärkeä kilpailuetu. Lisäksi nykyiset lasitrendit korostavat siroutta, eleganssia ja persoonallisuutta, mikä antaa ravintoloille mahdollisuuden erottua ja tarjota ainutlaatuisia juomaelämyksiä asiakkailleen.
Teksti: Teresa Välimäki
Kuvat: E.Ahlström / Pia Saarikettu