Toukokuu 2025
Haluatko, että ravintolasi brändi näkyy jokaisessa annoksessa? Painata ravintolan logo lautasille ja laseihin – yksityiskohta, joka ei jää huomaamatta. Siinä missä logolautaset liitettiin aiemmin vain fine dining -ravintoloihin, ymmärtää nykypäivän ravintoloitsija niiden arvon myös markkinointikeinona, erityisesti sosiaalisessa mediassa.
Yksinkertaisimmillaan valkoiseen lautaseen painetaan ravintolasi logo. Pisimmälle vietynä ravintolalle suunnitellaan täysin oma kuosi, joka pohjautuu logoon ja brändin visuaaliseen ilmeeseen – ja jolla koko astiasto koristellaan. Loppuun asti hiottu toteutus jatkuu tietenkin myös laseihin ja työvaatteisiin asti.
Oletko muuten pysähtynyt miettimään, montako kuvaa ravintolasi annoksista on julkaistu? Jokainen niistä on mahdollisuus vahvistaa brändiäsi – yksi kuva, yksi logo, satoja silmäpareja.
Me voimme auttaa toteutuksessa!


Lautanen ravintolan logolla, brändätty lasi tai brodeeraus työvaatteeseen
- Valitse kuva ja määritä väri: Kuva voi olla logo tai muu kuvitus, josta saa ideasta kiinni ja tehtyä luonnoksen astiaan. Jotta kuva tulee astiaan halutussa värissä, käytä värimääritykseen joko E.Ahlströmilta saatavia värimalleja tai määritä värit Pantone-värikartan avulla.
- Valitse merkattava tai logotettava tuote: Valitse astia Bauscherin, Schönwaldin tai Churchillin valikoimista. Valkoinen astia toistaa värit parhaiten, mutta värillisenkin astian voi koristella.
- Laseissa rajoituksia ei juuri ole, merkkauksen voi tehdä myös niin, että se helpottaa henkilökunnan työtä ja viinin kaatamista. Esimerkiksi mittaviivalasi omalla merkillä tai logolla, tai ravintolan logolla koristellut vesikannut.
- Kaikki valikoimissamme olevat työvaatemerkit sopivat brodeeraukseen.
- Määritä kuvan paikka astiassa astiakartan avulla. Saat aina virtuaalimallin nähtäväksesi ennen tuotantoa.
- Varaa aika: Lautasten tuotantoon kannattaa varata aikaa kolmesta kuuteen kuukautta. Jos kuva vaatii suunnittelun ja tarkempaa asettelua, varaa suunnittelulle lisäksi 2 viikkoa. Työvaatteiden brodeeraus ja lasien merkkaus hoituvat nopeammin, muutamassa viikossa.
- Täydennystilaukset helposti: Täydennystilaus on helppoa, minimitilausmäärä on 50 kpl. Prosessia ei tarvitse aloittaa alusta, sillä arkistostamme löytyvät jokaisen meillä tehdyn logoastian tarvittavat tiedot 15 vuoden ajalta. Tilaus voidaan laittaa suoraan tehtaalle, ilman uudelleensuunnittelua.




Kun logo on osa kattausta, jokaisesta annoksesta tulee visuaalinen käyntikortti ravintolallesi. Kuvat: Vasemmalla Ravintola Vespino, oikealla Kahvila Magnolia
Viimeistelty ilme näkyy myös ravintolan laseissa ja vesikannuissa
Ravintolasi brändi ei rajoitu vain ruokaan ja sisustukseen – se näkyy myös yksityiskohdissa, kuten laseissa ja vesikannuissa. Kun logotus ulottuu juomalasiin tai tyylikkääseen vesikannuun, syntyy huoliteltu kokonaisuus, joka viestii ammattimaisuudesta ja yhtenäisestä ilmeestä.
Lasit ja kannut ovat jatkuvasti asiakkaan katseen alla – ja kameran linssissä. Logolla viimeistellyt astiat eivät vain tue brändiä visuaalisesti, vaan lisäävät myös muistettavuutta ja luovat arvokkuuden tuntua arjen tilanteissakin, kuten veden tarjoilussa.
Pienillä teoilla voi olla suuri vaikutus – ja me autamme viemään ne käytäntöön.




Logolla viimeistellyt lasit ja vesikannut viimeistelevät kattauksen – pienillä yksityiskohdilla rakennetaan vahvaa brändiä.
Tutustu taiteilija Johanna Oraksen astiastoon
Taiteilija Johanna Oras suunnitteli astiastonsa yhteistyössä E.Ahlströmin kanssa. E.Ahlström mahdollistaa paitsi yrityslogojen käytön, myös täysin uniikin astiasarjan toteuttamisen asiakkaan omalla kuvituksella.




Harva tietää, että E.Ahlström räätälöi asiakkailleen myös omalla designilla varustettuja astioita. Taiteilija Johanna Oras teetti astiastonsa yhteistyössä E.Ahlströmin kanssa.