Tämä yritystili on suljettu, etkä siksi voi tilata verkkokaupasta näillä tunnuksilla. Saat lisätietoja ottamalla yhteyttä E.Ahlströmin asiakaspalveluun

Olet tunnelmataikureiden PRO-verkkokaupassa. Yli 100 €:n tilaukset toimituskuluitta. Tervetuloa!

Rakenna tunnelma kuin ravintolassa. Tervetuloa!

Ravintolatrendit 2024


Joulukuu 2023

Muotoilun, palveluiden ja tunnelman luova vuosi 2024

Vuosi 2023 on osoittanut, että kriisit voivat synnyttää myös uudenlaista yhtenäisyyttä, luovuutta ja innovaatioita. Seuraavaksi pohdin hieman mitä tuleva vuosi 2024 tuo tullessaan – uusia haasteita, yllätyksiä vai kenties lisää yhteisöllisyyttä ja kestävää muotoilua?

Jatkuva muutos kohti persoonallisempaa ilmaisua näkyy myös ravintoloissa

Maailma ympärillämme muuttuu jatkuvasti ja design, värit ja ruoka eivät ole poikkeus. Vuosi 2024 tuo mukanaan uusia trendejä, jotka inspiroivat ja tuovat raikkaita tuulia alalle kuin alalle. Nyt on aika kurkistaa vuoden 2024 värien ja makujen maailmaan, joka pursuaa luovuutta ja antaa tilaa yhä persoonallisemmalle ilmaisulle.


AINIA®-kiertotalouspalvelu posliiniastioille on innovaatio ravintoloille; mahdollisuus kierrättää käytöstä poistuneet posliiniastiat uudenveroiseksi astiasarjaksi ja vaihtoehto sille, ettei astiat päädy kaatopaikalle.

Vastuullisuus, muotoilu ja palvelut ravintola-alalla

Muotoilu ei ole enää vain ulkonäköä ja käyttötarkoitusta. Vuonna 2024 muotoiluprosessi huomioi entistä enemmän ekologisuuden, palvelun ja viestinnän. Vastuulliset arvot ovat jatkossa yhä vahvempina vaikuttajina, kun kuluttajat tekevät ostopäätöksiä, koski se sitten tavaroita tai palvelutuotteita. Toki estetiikka on edelleen tärkeää, sillä kukaan ei halua ostaa rumaa, vaikka se olisi kuinka vastuullista. Minulle estetiikka on toivon suurin määre ja niin kauan kuin näen estetiikkaa ympärilläni luo se myös aina toivoa paremmasta. Estetiikka voi olla esineiden kauneutta, prosessien sujuvuutta ja joskus esteettinen virhe tekee asiasta mielenkiintoista. Virhe voi olla myös mahdollisuus, monessakin mielessä. 

Tulevaisuudessa yhä useammin myös kulutuskäyttötavaraan liittyy palveluita, jotka kasvattavat tavaran arvoa. Se voi olla vaikkapa korjausta, kierrätystä tai muokkausta. Tästä esimerkkinä E.Ahlströmin ylpeyden aihe AINIA®- kiertotalouspalvelu, joka lanseerattiin jo kohta kolme vuotta sitten. On hienoa huomata, että olemme todella olleet edelläkävijöitä. Palveluiden halutaan olevan koko ajan henkilökohtaisempia ja ainutlaatuisempia. Palvelu ja sen laatu on arvo, joka sitouttaa asiakasta tuotteeseen ja brändiin aidosti ja välittämisen kautta.  


Kuusamon Kalan sisustuksen inspiraationa on hämyisä venevaja, jossa yhdistyy moderni muotoilu. Churchillin Stonecast Canvas -astioissa näkyy nyt murretut ja luonnon inspiroimat sävyt.

Värit ja tekoäly valtaavat myös ravintolat

Minimalismi on edelleen vahva trendi muotoilussa. Yksinkertaiset linjat, neutraalit värit ja tilaa säästävät ratkaisut luovat rauhallisia ja toimivia ympäristöjä. Kotien ja julkisten tilojen sisustuksessa nähdään entistä enemmän monikäyttöisyyttä ja älykkäitä ratkaisuja, jotka vastaavat nykypäivän kiireiseen elämäntapaan. Tekoäly ottaa tässä kehityksessä koko ajan lisää jalansijaa. Teknologia sulautuu yhä tiiviimmin muotoiluun. Älykkäät ja interaktiiviset elementit ovat nousussa, ja suunnittelijat leikittelevät futuristisillakin ideoilla. Esimerkiksi älylaitteet yhdistyvät saumattomasti sisustukseen, ja vaikkapa digitaaliset näytöt tarjoavat uusia tapoja esittää taidetta ja tietoa niin kotona kuin vaikkapa ravintoloissa. Pöytiin huomaamattomasti integroidut latauslaitteet ovat jo kovaa vauhtia tulossa osaksi ravintoloiden arkea.

Luonnon inspiroimat sävyt, kuten metsän vihreä, taivaan sininen ja auringonkeltainen, ovat pinnalla niin muotoilussa, sisutuksessa kuin vaatetuksessakin. Luonnonläheisyys, ekologiset ja empaattiset arvot näkyvät ja tuntuvat vahvasti, kun suunnittelijat hakevat inspiraatiota ympäröivästä maailmasta.  Kuusamon kalan ravintola on hyvä esimerkki juuri tällaisesta ravintolasta, jossa sisustusarkkitehti Sari Lehdon suunnittelun lähtökohtana oli pohjoisen tummien sävyjen hyödyntäminen. Värit ravintolaan haettiin pohjoisen luonnosta, kelohongasta ja naavasta. Käy ihastelemassa lopputulosta täältä: 


Puhtaasti syömisen trendi jatkaa kasvuaan ja saavuttaa kaikkien aikojen huippunsa vuonna 2024, kun vaihtoehtoisten liha- ja kasvipohjaisten raaka-aineiden nopea kasvu muokkaa kuluttajien ruokailutottumuksia ja ravintoloiden ruokalistoja.

Rohkeutta, luovuutta ja uusia makuja ruokatrendeissä

Gastronominen maailma ei jää paitsi väreistä ja luovuudesta. Ruokatrendit vuonna 2024 ovat yhtä paljon visuaalinen elämys kuin makuhermojen ilotulitus. Astetta rohkeammat makuyhdistelmät, luovat annosasettelut ja kasvissyönnin nousu antavat ravintola-ammattilaisten luovuudelle siivet.

Muotoilu, värit ja ruoka yhdistyvät ainutlaatuisella tavalla tulevina vuosina. Tapahtumien ja ravintoloiden tilat suunnitellaan kokonaisvaltaisesti, jotta visuaalinen ja makuhermoja hivelevä elämys kohtaisivat. Ravintolat eivät ole enää vain paikkoja syödä, vaan myös tunnelmataikureiden luomia taideteoksia, joissa jokainen aisti herää eloon. Kaikella on merkitystä ja mahdollisuudet ravintolatiloissa rajattomat. Tekoäly tuo tähän peliin omat ulottuvuudet. Jo nyt olemme ottaneet tekoälyn liiketoiminnan kehittäjäkaveriksi, kun tuotamme verkkokauppaamme sisältötekstejä. Mitä muuta tekoäly tulevaisuudessa mahdollistaa? Henkilökohtaisesti tutkin innostuneena ja uteliaana mitä kaikkea tekoäly ja sen tuomat mahdollisuudet E.Ahlströmin palveluportfoliossa voikaan tulvaisuudessa tarkoittaa.

Inspiraatiota ja ilotulitusta ravintola-alalle

Muotoilu, värit ja ruoka ovat kiinteästi sidoksissa elämäämme. Vuosi 2024 tuo jälleen mukanaan uusia ja inspiroivia mahdollisuuksia ilmaista itseämme näiden elementtien kautta. Olkoon tämä vuosi värien, tunnelmien ja makujen ilotulitus, joka inspiroi meitä näkemään maailmaa uusin silmin.

 

Luovuudella ja mieli uteliaan avoinna

Teija



Teksti: Teija Sääksmäki, yrittäjä ja myyntijohtaja, E.Ahlström

Kuvat: AINIA Karoliina Jääskeläinen, Kuusamon Kala Asko Koivistoinen ja astiakuvat Churchill


Ravintola- ja sisustustrendit 2023

Trendeihin, niin kuin moneen muuhunkin asiaan, on viime vuosina vaikuttanut maailmaa tiukalla otteella riepotellut pandemia, sekä meitä kaikki järkyttänyt käynnissä oleva sota. Harvoin trendien yhteydessä on joutunut pohtimaan yhtä negatiivisia asioita kuin nyt, mutta löysimme myös positiivisia signaaleja!

Ravintola- ja sisustustrendit 2022

Tuhannen taalan kysymys - mikä jää ja mikä palaa vanhaan koronan jälkeen? Meille tunnelmataikureille on tärkeää ymmärtää, mitä ympäröivässä maailmassa tapahtuu ja minkälaisia trendejä, heikkoja signaaleja ja tuulahduksia tähän erikoiseen aikaan liittyy.

Ravintola- ja sisustustrendit 2021

Poimimme parhaat palat vuosittaisesta trendiennusteestamme. Vuoden 2021 trendit olemme jaotelleet kolmeen: ajan ilmiöihin, visuaalisiin trendeihin ja ruokatrendeihin. Lisäksi veikkasimme 3 ravintolasisutukseen liittyvää yksityiskohtaa, jotka nousevat trendeiksi vuonna 2021.

Toggle Nav
Ostoskori