Tämä yritystili on suljettu, etkä siksi voi tilata verkkokaupasta näillä tunnuksilla. Saat lisätietoja ottamalla yhteyttä E.Ahlströmin asiakaspalveluun

Olet tunnelmataikureiden PRO-verkkokaupassa. Yli 100 €:n tilaukset toimituskuluitta. Tervetuloa!

Rakenna tunnelma kuin ravintolassa. Tervetuloa!

Tukkukaupasta tunnelmataikureiksi – E.Ahlström 110 vuotta


Toukokuu 2022

E.Ahlström on ollut rakentamassa ja kehittämässä suomalaista ravintolakulttuuria jo 110 vuotta. Maailma ja bisnes ovat muuttuneet, mutta E.Ahlströmin kivijalka on vankka ja toiminta kehittyy joka päivä. Istuimme alas E.Ahlströmin yrittäjien, toimitusjohtaja Petri Nupposen ja myyntijohtaja Teija Sääksmäen kanssa ja juttelimme yrityksen historiasta, nykyhetkestä ja tulevaisuudesta. Miten tukkukauppiaista tuli tunnelmataikureita, ja miten Teijasta ja Petristä tuli yrittäjiä? Annetaan taikureiden itsensä kertoa.


Elämä on hetkiä. Me E.Ahlströmillä haluamme, että mahdollisimman moni niistä on hyvä.


Historia on voimavara

Vuonna 2017 Petri Nupponen ja Teija Sääksmäki tekivät ison ja mieluisan päätöksen. He ottivat vetovastuulleen yrittäjinä pitkäikäisen ravintola-alan tukkuliikkeen E.Ahlströmin. Petrillä oli työhistoriaa talossa jo liki parinkymmenen vuoden ajalta, ja Teijan hän oli rekrytoinut tiimiin vuotta paria aikaisemmin. Heillä bisneskemiat toimivat heti hyvin yhteen ja yrittäjyyteen siirtyminen yhdessä tuntui luontevalta.

Petri: Kun Teija palkattiin, olin tietysti vahvasti rekrytoinnissa mukana. Tarvitsimme silloin nimenomaan Teijan tyyppistä energistä ja alaan intohimoisesti suhtautuvaa tekijää taloon, ja sitä todella saatiin. Yrittäjyys tuli meille sitten melko nopeasti siinä sivussa. Meillä oli tietoinen visio, millainen yritys tästä pitää kehittää ja sitä lähdimme tekemään. Kun mahdollisuus omistajuuteen tuli, askel yrittäjäksi oli hyvin luonteva. Tiesimme erittäin hyvin, mihin suuntaan halusimme yhdessä firmaa viedä.

Teija: Meidän oli helppo lähteä yhdessä yrittäjiksi, koska meillä molemmilla on ollut niin selkeät omat vahvuudet ja kokemus. Osaamisemme ja persoonamme täydentävät hyvällä tavalla toisiaan. Petrillä on erinomainen kokemus pitkäaikaisena toimitusjohtajana talouteen ja logistiikkaan liittyvistä asioista ja minulla vastaavasti myyntiin ja markkinointiin, sekä brändin rakentamiseen liittyvä työkokemus usealta eri toimialalta.

Petri: Yrityksen pitkä menneisyys ja vahva kokemus ravintola- ja hospitalityalasta sekä sen kehityksestä pitkällä aikavälillä, on ja on ollut vahvuutemme. Tietenkin yrittäjyyden kautta mukaan on tullut eri tavalla vastuuta tekemisestä, taloudesta ja ihmisistä. Mutta ei historia ole ollut pelottavaa vaan se on ehdottomasti ollut arvokasta ja inspiroivaa. Siitä on saanut ammentaa voimaa.

Haluamme meidän vahtivuorollamme viedä tämän yrityksen vielä seuraavalle ja jopa sitä seuraavalle tasolle.


”On ollut upeaa huomata, että vaikka yrityksellä on se pitkä historia, miten paljon E.A on mennyt eteenpäin ja miten trendikkäitä ja ajanhermolla ollaan. Se on joskus jopa yllätys uusille asiakkaille, että yrityksellä on niin pitkä menneisyys, kun he näkevät meidät tosi trendikkäinä ja nuorekkaina ja yhdistävät sen helposti siihen, että yrityskin olisi nuori. Se on kyllä työntekijänäkin ihan superhieno juttu.”

Henna-Elina Hurri, avainasiakaspäällikkö


”On mahtavaa, että E.Ahlströmillä tiedetään ja tunnistetaan yrityksen historia ja sitä pidetään yllä ja henkilökunnan tietoisuudessa. Ja sitten kuitenkin, historiasta, kaikesta kasvusta ja omistuspohjan muutoksista huolimatta, on hienoa, että E.Ahlströmin tekemisessä on säilynyt sellainen perheyrityksen tuntu.”

Essi Johansson, myyntipäällikkö


”Koronavuosista huolimatta, on koko ajan keksitty, miten pysytään pystyssä ja miten mennään eteenpäin, haasteita kohti ja niistä läpi. Koronasta selvittiin yhteisen tekemisen ja tiimihengen siivittämänä. Petri ja Teija ovat saaneet tekemisen tosi dynaamiseksi ja täällä on semmoinen tekemisen meininki. Jos minun pitäisi kuvailla yritystä jonkun ikäiseksi sanoisin, että E.Ahlström on todella energinen ja reipas 25-vuotias.”

Pinja Tolvanen, hankintapäällikkö

Teija: Kyllähän tämä 6-7 vuotta yrittäjänä on ollut sekä henkilökohtainen että yrityksen kasvutarina. Jatkuvuus ja pitkäjänteisyys ovat läsnä koko ajan ja niihin me keskitymme. Mukavan lisän arjen työhön tuo, että työ on todella kansainvälistä.

Petri: Arjessa historian ja sen arvon helposti unohtaa. Mutta kyllä yrityksen vahva menneisyys tuo vastuuta ja sen tunteen, että tämä yritys on ollut merkittävä asia jo todella monelle ihmiselle sen historian aikana. Kyllä se luo merkityksellisyyttä ja vastuuta jokapäiväiseen työhön.


”On mahtavaa, että vaikka on vanha ja historiaa omaava firma, niin halutaan eteenpäin, ehkä jopa olla edellä, ja kehittyä koko ajan.”

Tuomas Niemeläinen, avainasiakaspäällikkö


”E.Ahlström on todella haluttu ja arvostettu kumppani koko Euroopan alueella, meidät tunnetaan ja meidän työskentelytapaamme arvostetaan. Päämiehemme ovat todella vaikuttuneita toteuttamistamme projekteista ja Creative Studiostamme, joka on todella inspiroiva ja asiakasystävällinen.”

Pinja Tolvanen, hankintapäällikkö


”E.Ahlströmillä on sellainen yhtä suurta perhettä fiilis, vaikka se olisikin klisee. Täällä on tietty rentous, vaikka kaikki tekevät kovasti töitä. Siksi työ ehkä tuntuu vähän kevyemmältä. Täällä toimitaan ihminen ihmiselle meiningillä.”

Essi Johansson, myyntipäällikkö


”Hieno ja ansiokas historia on tehnyt meistä sen, mitä olemme tällä hetkellä. Konkreettinen muutto, uusi upea creative studio, ja brändiuudistus helpotti kaiken uuden integroimista työntekijöihin ja tekemiseen kokonaisvaltaisesti.”

Maria Sburatura, myyntipäällikkö


Yrittäjät, myynti- ja markkinointijohtaja Teija Sääksmäki ja toimitusjohtaja Petri Nupponen

Uskomme kumppanuuteen ja kriisistä selvitään positiivisella otteella

E.Ahlström on rakentanut uuden identiteetin vielä vahvemmin yhdessä tekemiselle ja kumppanuudelle. Tämä toteutuu sekä sisäisesti että ulos päin. Kumppanuus ja hyvä tunnelma työpaikalla synnyttävät luovuutta, motivaatiota ja työtyytyväisyyttä. Sitoutunut ja tyytyväinen henkilökunta helpottaa kriiseistä selviytymistä. Tehdään yhdessä ja opitaan yhdessä -asenne on auttanut näinä jatkuvasti muuttuvina aikoina meitä eteenpäin. 

Teija: Se, että kolme kuudesta yrittäjyysvuodesta, on ollut kriisiä, ja edelleen on jonkinlainen kriisi päällä, on tietenkin ollut erikoista. Ehkä se kuuluu meidän tapaamme toimia, että yritämme aina katsoa eteenpäin ja toimia positiivisen ajattelun kautta. Koronan aikana ajattelin, että ehkä tämä tästä muutaman viikon päästä helpottaa ja sitten siihen menikin pari kolme vuotta. Lyhyen aikavälin ajattelu auttoi jaksamaan ja suuntamaan katseen eteenpäin. Nyt tuntuu, että tässä hetkessä onkin se haastavin kriisi. Meillä on raskaat ajat takana, uuden elämän piti alkaa ja taas ollaankin epävarmuuksien keskellä.

Petri: Niin, nyt on se hetki, kun pitäisi päästä siitä kriisimoodista pois. Meidän pitäisi jaksaa keskittyä normaaliin toimeliaaseen arkeen, ja taas on vähän kiviä rattaissa. Mutta sitä yrittäjyys on ja haasteista olemme selvinneet mielestäni melko hyvin.

Teija: Luotan yleensä siihen, että asiat aina ratkeavat, sekä henkilökohtaisessa että yrittäjän elämässä. Nyt aika on kaikin puolin haastava mutta meidän on huolehdittava lähes 50 henkisestä tiimistämme. Henkilökuntamme on meidän tekemisemme keskiössä. Kaikki se arvo, mitä me tuotamme asiakkaillemme, on kiinni henkilöstöstämme.

Me olemme sisäisesti kaikki kumppaneita toisillemme ja haluamme, että ne kumppanuudet ovat pitkäkestoisia ja toisiaan kehittäviä. Meillä on aina ovet auki ja toivomme, että asiasta kuin asiasta voidaan puhua. Parasta työssämme mielestäni on, että saamme toteuttaa asiakkaittemme unelmia ja että teemme universumin parhaita ravintoloita Suomeen.

Petri: 110-vuotiaan E.Ahlströmin arvot ovat nyt viimeisen pari kymmentä vuotta pysyneet jokseenkin samoina. Uskomme kumppanuuteen. Haluamme itse olla hyvä kumppani ja haluamme yhteistyöhön yrityksiä, joilla on kanssamme samanlaiset arvot. Haluamme tehdä pitkäjänteistä työtä ja olla pitkäaikainen yhteistyökumppani. 

Myös rehellisyys ja avoimuus ovat arvoja, jotka näkyvät kaikissa tekemiseen vaikuttavissa suhteissa sekä työntekijä- että kumppanuustasoilla suuntaan ja toiseen. Johdamme ihmisten joukosta, emme voimakkaasti ylhäältä päin. Olemme itse hyvin paljon mukana ja näkyvissä.


Teijan ja Petrin bisneskemiat toimivat heti hyvin yhteen ja yrittäjyyteen siirtyminen yhdessä tuntui luontevalta vuonna 2017.

”Täällä teemme aina töitä 150% lasissa. Innostus on käsinkosketeltavaa ja se tarttuu. Kyllä tämä työ on niin lähellä sydäntä, ettei haittaa, vaikka työt tulevat välillä uniinkin.”

Nina Rosbäck, avainasiakaspäällikkö


”Minulle työtehtävistä lähellä sydäntä on erityisesti meidän Ainia- sarja. Vastuullisuus on ihanaa, kun se tuntuu ihan omissa käsissä. On hienoa, että meillä on ratkaisu, miten vastuullisuutta oikeasti voidaan edistää konkreettisesti ja käsin kosketeltavalla tavalla. Se on kyllä ihan huikea juttu.”

Henna-Elina Hurri, avainasiakaspäällikkö


”Huippumyyntitiimin pitää myydä sellaista, joka vastaa asiakkaan tarpeita ja mieluiten ylittää ne. Täällä asiakaslähtöisyys on läsnä todella vahvasti joka päivä.”

Tuomas Niemeläinen, avainasiakaspäällikkö


”Meidän tapamme toimia, laadukkaat ohjelmat ja järjestelmät, visuaalisuus ja helposti ymmärrettävyys, ovat olleet isossa roolissa myyntityössä asiakkaan suuntaan.”

Maria Sburatura, myyntipäällikkö

Vastuullisesti - Eturintamassa kasvattamassa palveluiden arvoa

Ravintolaliiketoiminta kehittyy koko ajan ja kuluttajien vaatimustaso kasvaa. Samaan aikaan liiketoiminta vaatii uusia innovaatioita, jotta se on ja pysyy kannattavana vastuulliset arvot huomioiden. Siinä työssä E.Ahlström on vahvasti mukana.

Petri: Jatkuva kehittyminen on meille myös suuri arvo. Meidän on kehityttävä koko ajan, oli kriisi tai ei. Haluamme olla eturintamassa ja tarjota asiakkaillemme asioita, joilla he voivat nostaa palveluidensa arvoja omille asiakkailleen. Haluamme, että henkilöstö on mukana siinä kehityksessä ja kehittävät koko ajan myös itseään, koska se on työntekemisen motivaatiotekijöistä yksi tärkeimmistä. Se että oppii uutta ja saa vastuuta vie eteenpäin ja sitouttaa.

Teija: Tunneälykkyys ja vastuullisuus ovat myös tärkeitä arvojamme. Vastuullisuudessa on monta eri tasoa. Tietenkin on lain tuomat velvoitteet mutta haluamme tehdä vielä enemmän. Olemme tehneet paljon asioita, jotka ovat ennen olleet ihan vaan maalaisjärkisiä, ja nykyään ne ovat osa vastuullisuusstrategiaamme.

Meillä AINIA®-kiertotalouspalvelu on osa yrityksen kehittämistä ja vastuullisuutta, jota haluamme edelleen viedä eteenpäin. On innostavaa, että kriisiajasta huolimatta olemme olleet mukana kehittämässä palvelua, jossa on mukana huippudesignerit, joiden kanssa olemme luoneet globaalisti ainutlaatuisen innovaation, jossa pystymme antamaan luonnolle takaisin ja olla aidosti osa hyvän kiertokulkua. Olemme ylpeitä siitä, että AINIA®-kiertotalouspalvelulla on Avainlippu- ja Design from Finland-merkki.

Petri: vastuullisuuteen liittyy tietysti sekin, että me valitsemme vastuulliset kumppanit. Sitä olemme tehneet aina ja nykyään kiinnitämme siihen vielä enemmän huomiota. Meillä on ollutkin aina ja on edelleen erittäin hyvät kumppanit. Olemme olleet tässä kehityksessä mukana jo ennen kuin siitä on tullut valtavirtaa ja ohjeistettua sekä raportoitavaa. 

Teija: Olemme tuoneet arvoksi myös rohkeuden. Haluamme, että meillä on rohkeus katsoa maailmaa uusin silmin, tehdä asioita, joita ei vielä ole tehty, kokeilla rohkeasti kaikenlaista ja sitten tietenkin rohkeutta myös vetäytyä, jos huomaa, että nyt meni pieleen.

Muutos – uusia palveluita laajalla skaalalla

Jotta yritys pysyy mukana kilpailussa ja tapahtuu myös kehitystä, on oltava kyky sopeutua ja muuttua. Olemme pitkään olleet alamme markkinajohtaja ja se edellyttää meiltä utelaisuutta tarkastella maailmaa ja ajan ilmiöitä. Sitä teemme suurella innolla ja me myös kerromme kaikesta mitä tiedämme ja näemme avoimesti myös muille, sillä uskomme että yhdessä opitaan vain tietoa jakamalla. On elettävä ajan hermolla ja muutama askel edellä. Näin E.Ahlström sen tekee.

Petri: Pohjimmiltamme olemme olleet tukkukauppa, joka myy muiden valmistamia tuotteita. Se on meidän kivijalka ja perusta kaikelle tekemiselle. Olemme kehittäneet yrityksemme Fresh Up-palvelutuotteita, ja se on vienyt meitä eteenpäin ja tehnyt meistä kilpailijoihin verrattuna monipuolisempia osaajia ja halutun kumppanin. Myös Fresh Up-palveluillamme on Avainlippu-merkki, joka kertoo, että toimintamme tuo työtä ja toimeentuloa Suomeen.

Vahvuutemme tänä päivänä on kyvykkyytemme auttaa ja palvella asiakkaitamme erittäin laaja-alaisesti. Meidän ratkaisuportfolion ja palvelutarjoaman laajuus ja laatu, se on se iso muutos. Lisäisin vielä muutoslistalle satsauksemme visuaalisuuteen kaikessa tekemisessä.

Teija: Kiteytettynä isoin muutos on ollut ’yksi ovi, monta palvelua’ -ajattelu. Asiakkaallamme on enintään kaksi yhteyshenkilöä ja me pystymme tarjoamaan ravintolayrittäjille kaikki mahdolliset tunnelmaan, kattaukseen, sisustukseen, ruokalistaan jne liittyvät yksityiskohdat. Tarjoamme asiakkaillemme kaiken sisustussuunnittelusta lopputoimitukseen. Myös aikaa säästyy, kun me johdamme projektia ja asiakas voi käyttää omaa aikaansa tehokkaasti luottaen, että asiat sujuvat kulloisessakin projektissa sovitusti. 

Olemme myös oppineet kertomaan kainostelematta ja selkeämmin sen mitä me todella teemme ja osaamme. Positiivista on ollut, että asiakkaamme ovat kokeneet tämän kaiken todeksi. 

On palkitsevaa ja rohkaisevaa, että meillä on asiakkaita, joiden kanssa tehdään jo kolmatta tai neljättä ravintolaa. Se antaa uskoa, että selvästi olemme tehneet asioita oikein. Meidän tavoite on, että asiakkaamme on kumppaneita, joita palvelemme avauksesta arkeen. Kun tulee taas kehittämisen aika, olemme innolla mukana ideoimassa uutta suuntaa.

Käytämme myös laajaa ammattilaisverkostoa, joiden kanssa olemme vielä entisestään pystyneet laajentamaan sitä, miten autamme ja palvelemme asiakkaitamme. Kaikkea ei tarvitse osata itse, vaan pitää olla viisaus käyttää eri alojen parhaita ammattilaisia, jotka täydentävät meidän osaamistamme.


”Sen seitsemän vuoden aikana, kun olen ollut talossa, olen itsekin välillä hämmentynyt siitä, miten edellä asioissa meidän johtohenkilöt ovat aina olleet. Ihailen sitä, miten näkymä tulevaan on koko ajan tosi hyvin hallussa. Se pitää myös oman työn todella mielekkäänä. Oma työ on muuttuvaa, monipuolista ja omaan työpalettiin saa koko ajan jotain uutta.”

Essi Johansson, myyntipäällikkö


”Sisustussuunnittelu on saumatonta yhteistyötä sisustusarkkitehtipoolimme kanssa, meillä on 3 sisustusarkkitehtiä ja lisää tarvitaan. Heidän kanssaan tiiminä toimien, olemme pystyneet tarjoamaan kokonaisvaltaista suunnittelua ja toteutusta asiakkaille. Pystymme rakentamaan kokonaisratkaisut lattiamateriaaleista, maali- ja tapettivalintoihin, työvaatteista, astioihin, menukortteihin, sisutuksellisiin erikoisratkaisuihin ja niin edelleen. Nämä ovat niin isoja projekteja, että niiden arvoa asiakkaalle on välillä vaikea edes arvioida. Nuo isot kokonaisuudet ovat työssäni kaikkein innostavimpia ja inspiroivimpia.”

Maria Sburatura, myyntipäällikkö


”Tunnelmataikuruus antaa myyntityössä luvan hassutella ja hakea ratkaisuja boxin ulkopuolelta. Se antaa minullekin vapauksia tehdä asioita luovasti.”

Henna-Elina Hurri, avainasiakaspäällikkö


”Nykyään olemme todella kokonaisvaltainen talo, myymme kaikkea mikä vain liittyy ravintolan tunnelman rakentamiseen, meidän palveluporfoliomme on todella laaja. Siitä ja creative studiostamme asiakkaat ovat aina ihan että wow! Se, että meiltä saa kokonaisvaltaiset palvelut, on asiakkaalle iso juttu, koska siten säästetään aikaa ja rahaa asiakkaan kukkarosta.”

Nina Rosbäck, avainasiakaspäällikkö

Petri: Olemme myös kehittäneet digitaalisia palveluita koko ajan, se on vahva kilpailuvaltti. ja olemme siinä edelläkävijöitä tällä alalla. Verkkokaupassamme on helposti löydettävissä juuri ne tuotteet, joita heillä on käytössä ja siten lisätilauksia on todella helppoa ja nopeaa tehdä. Konseptijohdetut ravintolat hyötyvät tästä todella paljon ja näin säästämme työtunteja asiakkaalta. Me tarjoamme arjentyöskentelyä helpottavia ratkaisuita laajalla skaalalla, asiakas säästää aikaa monessa muussakin kohdassa.

Teija: Liiketoiminnan näkökulmasta on ehdottomasti hyödyllistä, että koko ala kehittyy ja kasvaa, myös kilpailijat. Me haluamme olla etujoukoissa viemässä tätä alaa eteenpäin ja pitämässä huolta, että se kehittyy jatkuvasti kiehtovammaksi ja upeammaksi. Suomalainen gastronomia ja sen kehittyminen on meille sydämen asia ja suuren intohimon kohde. 

Tunnelmataikuruutta ja elämyksiä, jokaisella ravintolakäynnillä

Ravintolakokemukseen vaikuttaa yli 1000 erilaista tekijää. E.Ahlström haluaa yhteistyökumppaneineen pitää huolta siitä, että mahdollisimman moni näistä toteutuu positiivisia kokemuksia synnyttäen niin monessa suomalaisessa ravintolassa kuin mahdollista.

Teija: Ravintolakäynnin pitäisi aina olla arkeen energiaa tuova elämys riippumatta siitä, tapahtuuko ruokailu vanhainkodissa, päiväkodissa, koulussa, työpaikkaruokailussa, kahvilassa tai ruokaravintolassa.

Creative studio ja creative minds oli se oivallus, jolla me tarjoamme asiakkaalle inspiraatiota ja innovatiivisia ratkaisuja. 

Kun nimesimme entisen Showroomin Creative Studioksi, siinä kohtaa aloimme puhumaan myös tunnelmasta. Verkkokauppaa rakentaessamme mietimme kovasti meidän brändiä, miltä meidän pitäisi näyttää, mitä haluamme brändillä kertoa ja viestiä. Yhtäkkiä me kaikki puhuimme koko ajan enemmän tunnelmasta. Siitä se jäi puheisiin ja muodostui tekemistä ohjaavaksi. Niin meistä tuli tunnelmataikureita. Sitä tunnelmataikuruutta me haluamme viedä eteenpäin koko ravintola-alalle kaikille tasoille ja erilaisiin toimipaikkoihin, sillä tunnelma ratkaisee aina.

Petri: Olemme vihdoin itsekin sisäistäneet, miten isossa roolissa olemme siinä, millainen tunnelma asiakkaidemme ravintoloissa on. Siksi on luontevaa, että olemme tunnelmataikureita.

Teija: Kyllä meidän pitää olla ylpeitä itsestämme, jos miettii miltä yritys näyttää nyt ja miltä se näytti 7 tai 10 vuotta sitten, niin onhan tämä nyt ollut todella huikea eteenpäin vievä matka.

Petri: Todellakin, kyllä se aina auttaa, jos joskus tulee hetkellisesti huonompi fiilis, että miettii mitä me olemme Teijan ja tiimimme kanssa saaneet varsin lyhyessä ajassa aikaan.


"Henkilökuntamme on meidän tekemisemme keskiössä. Kaikki se arvo, mitä me tuotamme asiakkaillemme, on kiinni henkilöstöstämme", sanoo yrittäjä, sekä myynti- ja markkinointijohtaja Teija Sääksmäki.


”Tunnelmataikuruus minun osaamisalueellani on hyvä juttu, koska julkishallinnossa on aina menty vähän vakavamman kautta. Tunnelmataikuruus myyntivalttina sairaaloissa, vanhainkodeissa, kouluissa ja päiväkodeissa on ollut erityisen mahtava juttu. Niin se on, että edellä mainituissakin kohteissa saa ja pitää olla hauskuutta ja pilkettä silmäkulmassa. Kaiken ei tarvitse olla valkoista ja vakavaa.”

Tuomas Niemeläinen, avainasiakaspäällikkö


”Tunnelmataikuruus on ehdottomasti E.Ahlströmin myyntivaltti ja erikoisuus, jolla erotumme kilpailijoista. Lisäksi olemme ketteriä ja nopeita. Parhaimmillaan olemme muistaakseni avanneet ravintolan 3 päivässä.”

Nina Rosbäck, avainasiakaspäällikkö


”Hauskimpia caseja ovat sellaiset kuten Cafe Savoy ja Helena Puolakka; asiakkaat, jotka haluavat jotain, mitä muilla ei ole. On inspiroivaa, että eteen tulee haaste ja sen sitten kovasti työtä tekemällä pystyy ratkaisemaan. Se palkitsee todella.”

Pinja Tolvanen, hankintapäällikkö


Teija: Kyllä minä näen, että E.Ahlström menee aina vain vahvempana eteenpäin, jatkaa vakaana ja pystyy muokkautumaan aina kulloinkin käsillä olevan tilanteen mukaan. Olemme ketteriä ja kekseliäitä ja osaamme tehdä oikeita asioita. Opimme myös virheistä nopeasti ja osaamme kääntää suuntaa tarvittaessa. Se on nyt todistettu. Tutkimusten mukaan on yli 1000 asiaa, jotka vaikuttavat ravintolakokemukseen. Haluamme, että meidän sormemme ovat mukana pelissä mahdollisimman monessa näistä.

Me jatkamme työtämme väsymättömästi etsien koko ajan uusia ratkaisuita, jotka tuottavat enemmän arvoa asiakkaillemme. Vain taivas ja mielikuvitus on rajana tällä alalla. Nyt olen esimerkiksi tosi kiinnostunut tekoälystä, miten me voimme sitä hyödyntää jatkossa. Uteliaisuus uutta kohtaan on meidän vahva voimavara ja eteenpäin vievä voima.

Petri: Olen Teijan kanssa samoilla linjoilla. Tehdään enemmän kuin asiakas odottaa, ja ollaan jo askel tai kaksi edellä. Ja pakko sanoa, että kriiseistä huolimatta, kertaakaan ei ole kaduttanut, että uskalsimme ottaa E.Ahlströmistä vetovastuun ja ryhtyä yrittäjiksi.

E.Ahlström - 110 vuotta viiden tähden tunnelmaa

E.Ahlström on Suomen johtava ravintola-alan ammattilaisia palveleva maahantuoja ja tukkukauppa. Mutta myös paljon muutakin: muun muassa suunnittelutalo ja konseptien rakentaja.

E.Ahlströmin perustaja Einar Ahlström korvasi koulutuksen ja rahan puutteen kirkkaalla visiolla, rohkeudella ja kekseliäisyydellä. Vuonna 1913 Einar perusti lasi- ja posliinikauppa E.Ahlströmin Helsingin Fredrikinkadulle ja siitä lähtien E.Ahlström on rakentanut ravintoloihin elämyksiä ruoan ympärille inspiroivasti ja rohkeasti.

Tänä päivänä me E.Ahlströmillä luomme hyviä hetkiä ja mieleen jäävää tunnelmaa ravintoloihin ja hotelleihin ympäri Suomen. Olemme yli 100-vuotias sujuvaliikkeinen tukku, maahantuoja ja suunnittelutalo, jonka ravintola-alan ammattilaiset ympäri Suomen tuntevat laadukkaista ammattikeittiöille tarkoitetuista astioista, keittiötarvikkeista, tarjoilutuotteista, työvaatteista, ravintolakalusteista ja asiakaskokemusta kirkastavista palveluista. Valikoimassamme on tuotteita kaikkiin tyyleihin ja tunnelmiin.

Haluamme tehdä asiakkaittamme kanssa maailman parhaita gastronomisia tekoja - isolla liekillä! Palveluperheemme Ravintolan kehittämisen Palvelu Fresh Upilla ja AINIA®-kiertotalouspalvelulla on Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu- sekä Design from Finland-tunnus osoituksena suomalaisesta työstä. Ja mitä on ateria ilman kaikin aistein koettua tunnelmaa? Vain syömistä. Me E.Ahlströmillä haluamme että se on muutakin! Siksi loihdimme mieleenpainuvaa tunnelmaa ja erilaisia tyylejä ravintoloihin, hotelleihin, kahviloihin ja myymälöihin ympäri Suomen yhdessä asiakkaidemme kanssa. Katso täältä esimerkkejä projekteistamme, joissa olemme saaneet olla mukana.

 

Teksti: Teresa Välimäki

Kuvat: Karoliina Jääskeläinen

Toggle Nav
Ostoskori