Tämä yritystili on suljettu, etkä siksi voi tilata verkkokaupasta näillä tunnuksilla. Saat lisätietoja ottamalla yhteyttä E.Ahlströmin asiakaspalveluun

Verkkokaupassa huoltokatko torstaina 2.2.23 n. klo 16-17. Pahoittelemme häiriötä!

Rakenna tunnelma kuin ravintolassa. Tervetuloa!

Ravintola- ja sisustustrendit 2023


Joulukuu 2022

Trendeinä arvot ja tunteet

Trendeihin, niin kuin moneen muuhunkin asiaan, on viime vuosina vaikuttanut maailmaa tiukalla otteella riepotellut pandemia ja nyt oman lisänsä tähän muuttuvan maailman pohdintaan on tuonut meitä kaikkia järkyttänyt käynnissä oleva sota. Harvoin on trendien yhteydessä joutunut pohtimaan niin negatiivisia asioita kuin nyt. Mutta, onneksi kaikessa on aina hopeareunus, niin tässäkin.


AINIA®-astiat ovat yhtä kestäviä ja turvallisia kuin uudet, ja niiden hiilijalanjälki on 90% pienempi uuteen astiaan verrattuna.

Vastuullisuus, kiertotalous ja energiansäästäminen

Trendeissä näkyy isosti arvot kuten vastuullisuus. Erilaiset kiertotaulouteen, energian säästämiseen, kestävyyteen ja laatuun liittyvät asiat ovat isossa roolissa, kun tehdään ostopäätöksiä tai suunnitellaan uusia tuotteita tai projekteja. Erityisesti tuotteissa on oleellista pohtia, jo suunnitteluvaiheessa, onko tuotteen elinkaarta mahdollista pidentää huoltamalla, korjaamalla ja kierrättämällä. Ennen tätä on mietitty siinä vaiheessa, kun tuote ei ole enää käyttökelpoinen. Nyt tuotteen kestävän kehityksen ulottuvuudet on huomioitava jo ennen tuotteen varsinaista syntyhetkeä. Se, että tuote on huollettavissa, ennallistettavissa, korjattavissa tai kierrätettävissä, toimii markkinoinnin ja myynnin puskurina. Tämä on hieno kehityskulku. Meillä E.Ahlströmillä on huomioitu tämä kehityskulku luomalla AINIA®- kiertotalouspalvelu, josta olemme todella ylpeitä. Prosessissa käytöstä poistetut käytetyt ja rikkinäisetkin astiat ennallistetaan uutta vastaaviksi. AINIA®-kiertotalouspalvelu on ainutkertainen palvelutuote, jonka olemme kehittäneet yhteistyössä Astiakorjaamon kanssa. Tästä kerromme pian lisää!


Asiakkaat eli ihmiset kaipaavat inhimillistä palvelukokemusta digitaalisuuden rinnalle.

Digitaalisuus vs. Back To Basics

Digitaalisuus pysyy trendikartalla myös hyvin esillä. Palvelut ja jopa tuotteet tai niiden käyttö digitalisoituu yhä uusilla alueilla. Ravintoloissa digitaalisuus otti jättiläisharppauksen pandemian takia, jolloin kehitettiin erilaisia tapoja korvata kasvokkain tapahtuva palvelutilanne erilaisilla digitaalisilla alustoilla. Onneksi kuitenkin vallalla on myös ’back to basics’ -trendiaalto, ja asiakkaat eli ihmiset kaipaavat inhimillistä palvelukokemusta. Tämä on ravintola- ja majoitustoiminnan kannalta hienoa. Parempaa, laadukkaampaa ja aidompaa palvelua, se on hyvä trendi se.


Leikkisyys mahdollistaa erilaisten ja yllättävien yhdistelmien kokeilun, josta voi syntyä jotain aivan uutta ja innovatiivista.

Hyvinvointi

Kauneus, muotoilu, taide ja värien hyvää tekevä voima ovat myös isoja trenditeemoja, joita yhdistää hyvinvointi. Ihmiset ovat yhä kiinnostuneempia omasta hyvinvoinnista ja kaikista mahdollisista asioista, joilla sitä voi edistää. Erilaisia tiloja ja niiden atmosfääriä voidaan muokata ja suunnitella siten, että ne aidosti tekevät ihmisille hyvää. Ravintolan sisustuksessa ja astioissa käytetyt värit, muodot ja tuntumat ovat tämän kehityssuunnan keskiössä. Millaista taidetta ravintolan tai hotellihuoneen seinälle ripustetaan, millä värillä seinät maalataan tai minkälaisia tuoksuja ja musiikkia tilassa voidaan käyttää, jotta asiakas tuntee voivansa hyvin? Mahdollisuuksia on monia ja se on kiinnostavaa ja inspiroivaa.

Leikkisyys ja rohkeus

Minua henkilökohtaisesti kiehtoo nousevissa trendeissä leikkisyys ja uskaltaminen. Sehän kuulostaa siltä, että saa olla lapsienmielinen ihan luvan kanssa ja leikkiä työkseen! Leikkiminen mahdollistaa sen, että on mahdollista kokeilla erilaisia yllättäviä yhdistelmiä, rohkeita värejä ja muotoja. Sellaisiakin, jotka saattavat aluksi tuntua mahdottomilta, mutta osoittautuvatkin onnistuessaan uudenlaisiksi ja raikkaiksi ratkaisuiksi. Kun työssä saa myös leikkiä, antaa se iloa, sekä hyvinvointia työntekijälle itselleen, sekä ympäristölle. Voiko maailmassa olla koskaan liikaa värejä ja leikkisyyttä, jotka tuovat iloa, sekä hyvinvointia ihmisille?

Diversiteetti, sukupuolineutraalius ja uniikkius

Diversiteetti, sukupuolineutraalius ja suvaitsevaisuus, ne näkyvät ja kuuluvat myös trendiennusteissa.  On hienoa, jos tilasuunnittelussa, uusissa palveluissa ja tuotteissa voidaan huomioida toisaalta erilaisuutta ja toisaalta suvaitsevaisuutta. Tässä on paljon työtä, mutta se, että nämä asiat nousevat esiin trendikatsauksissa ympäri maailman, on jo merkki siitä, että askelia on otettu oikeaan suuntaan.


Erilaisia tiloja voidaan muokata ja suunnitella siten, että ne aidosti tekevät ihmisille hyvää.

Aitous, empatia ja positiivinen tulevaisuus

Pääsemme nyt siihen lupaamaani hopeareunukseen. Henkilökohtaisesti pidän tärkeimpänä trendinä empaattisuuden ja aitouden näkymistä trendiennusteissa. Pandemia eristi meidät hetkeksi pois aidoista palvelutilanteista ja kohtaamisista. Nyt inhimillisyys ja empatia ovat tärkeämpiä arvoja kuin koskaan. Tietenkin maailman tilanne vaatii juuri nyt erityisen paljon kykyä asettua niiden, joilla on kaikista vaikeinta tilanteeseen ja auttamisesta on tullut trendi. Ihmiset haluavat auttaa ja auttavat. He kaipaavat uusia tapoja kohdentaa apua sinne missä sitä tarvitaan. On hienoa, että palveluiden tai kulutustuotteiden tuottajat ovat liittäneet auttamisen osaksi palveluita ja tuotteita. Meidän, joilla on mahdollisuus, on pidettävä pyörät pyörimässä, käytettävä palveluita, työllistettävä ja huolehdittava paitsi meistä, myös muista.

Empatia ja toisen huomioiminen, kaikessa tekemisessä, sekä asiakkaan roolissa että palveluntarjoajana, tekee tästä maailmasta paremman paikan ja takaa meille parhaan mahdollisen positiivisen tulevaisuuden.

 

Empatialla ja tunteella,

Teija

 

Teksti: Teija Sääksmäki, myyntijohtaja ja yrittäjä, E.Ahlström

Kuvat: Signals / Martti Järvi, AINIA-kiertotalouspalvelu / Karoliina Jääskeläinen

Toggle Nav
Ostoskori