Tämä yritystili on suljettu, etkä siksi voi tilata verkkokaupasta näillä tunnuksilla. Saat lisätietoja ottamalla yhteyttä E.Ahlströmin asiakaspalveluun

Olet tunnelmataikureiden PRO-verkkokaupassa. Yli 100 €:n tilaukset toimituskuluitta. Tervetuloa!

Rakenna tunnelma kuin ravintolassa. Tervetuloa!

Helsingin Messukeskus

Kaksi kuukautta ja satoja lavoja astioita – NoHo Partners otti haltuun Messukeskuksen ja E.Ahlström toimitti astiat

Helsingin Messukeskus on yksi Suomen suurimmista tapahtuma-areenoista, joka tarjoaa tilat monenlaisille tapahtumille aina messuista konsertteihin. Ravintolapalveluiden osalta Messukeskus on aina ollut merkittävä toimija, ja syksyllä 2023 ravintolatoimintojen operointi siirtyi NoHo Partnersille. Messukeskuksessa toimii kolme isoa keittiötä, tapahtuma- ja lounasravintola sekä useampi pienempi ravintola, kahvila, baari ja pikaruokapaikka. Tämä siirto merkitsi näkyvää uudistusta niin toimintakulttuurissa kuin palveluissa.

Toni Niemi, Messukeskuksen ravintoloiden operatiivinen johtaja NoHo Partnersilta, korostaa siirron merkitystä.

- Oli todella hieno ja iso asia, että voitimme Messukeskuksen ravintolatoimintojen operoinnin meille. Mutta voitto velvoittaa ja vaatii työtä. Messukeskuksen 15 ravintolasta tai kahvilasta 12 remontoitiin arkkitehtien kanssa ja ne saivat täysin uuden ja raikkaan ilmeen. Säilytimme muutamia hyviä vanhoja konsepteja ja otimme mukaan muutamia uusia ja erilaisia siihen rinnalle.


Helsingin Messukeskuksen 12 ravintolaa remontoitiin ja ne saivat kokonaan uuden ilmeen.

Tiukka aikataulu asetti haasteita Messukeskuksen ravintoloiden astiatoimituksiin

Messukeskuksen ravintoloiden astiatoimitusten kilpailutus tuli E.Ahlströmille todella nopealla aikataululla. Ensimmäisestä yhteydenotosta tarjouspyynnön jättämiseen oli vajaa kaksi viikkoa aikaa. Heti oli selvää, että tilauksen toteutuessa, aikataulu tulee olemaan tiukka ja tilausmäärät valtavia.

Yhteistyö E.Ahlströmin kanssa alkoi siis vauhdikkaasti, tiiviisti ja käytännönläheisesti. Niemen mukaan ensimmäinen askel oli ymmärtää tarpeet ja määrät.

- Aikataulu oli tiukka, kaikki kilpailutuksesta tavarantoimitukseen tapahtui noin kahden kuukauden aikana. Kompromisseja jouduttiin tekemään. Keveys ja kestävyys sekä tietysti jatkuvuus astiastojen saatavuudessa olivat meille tärkeitä ominaisuuksia, tyylikkyyttä ja toimivuutta unohtamatta.

E.Ahlströmin tiimillä oli edessään mittava haaste. Virva Hyykoski ja Essi Johansson E.Ahlströmin myynnistä kertovat, että Messukeskus oli yksi isoimmista kertatilauksista koskaan.

- Kaikki aloitettiin tyhjältä pöydältä, Virva kertoo.

- Aikataulu oli tosiaan erittäin tiukka. Kaikki alkoi toukokuussa 2023. Meillä oli reilu viikko aikaa vastata tarjouspyyntöön. Ensimmäiset astiat piti saada messukeskukseen jo kesäkuun loppupuolella, jotta asiakkaalle jäi aikaa purkuun ja järjestelyyn, Virva toteaa.

Essi lisää:

- Ensimmäiset isot tilaisuudet olivat tosiaan jo loppukesästä ja niihin piti saada astiastot toimitettua kesästä ja lomista huolimatta.


Keveys ja kestävyys, tyylikkyyttä unohtamatta, oli tärkeimmät ominaisuudet Messukeskuksen astiavalinnoissa.

Sujuvaa kommunikaatiota ja loistavaa logistiikkaa E.Ahlströmin ja asiakkaan välillä

Saumaton ja toimiva yhteydenpito E.Ahlströmin myynnin, hankinnan, logistiikkakeskuksen sekä asiakkaan välillä läpi koko projektin, oli ratkaisevassa roolissa tässä onnistumisessa. Hankinta oli myös jatkuvassa kontaktissa päämiehiin ja tehtaisiin. Tiimillä oli aina ajantasainen tieto siitä missä mennään. Tilanteisiin, joissa ilmeni haasteita, pystyttiin reagoimaan välittömästi. 

Hankintapäällikkö Pinja Tolvanen nostaakin esiin tiimityön merkityksen:

- Hankintatiimini varmisti koko ajan, että tavarantoimittajat pysyivät myös tässä tiukassa aikataulussa ja informaatio kulki hyvin koko ketjussa projektin aikana.

Logistiikkapäällikkö Matti Pirhonen E.Ahlströmin logistiikkakeskuksesta korostaa logistisen suunnittelun merkitystä.

- Tilaus oli historiallisen suuri. Messukeskukseen lähti satoja lavoja tavaraa. Logistisesti tämä oli siis haastava ja erittäin suuri ponnistus ja se piti suunnitella aukottomaksi ja toimivaksi alusta asti. Teimme tiiviisti yhteistyötä logistiikkakumppanin, Messukeskuksen ja NoHo Partnersin kanssa.

Myös logistiikassa satsattiin siis hyvään suunnitteluun ja sujuvaan projektinhallintaan. Matti kävi henkilökohtaisesti Messukeskuksessa sopimassa tarkat aikataulut ja prosessit tavaran toimittamiseen ja vastaanottoon. Kuormien saapuminen suunniteltiin portaittaiseksi, jolloin myös tavaran vastaanotto ja purku sujuivat vaiheittain. Matti tiesi tarkalleen minkä kokoisella rekalla halleihin pääsi ajamaan ja mihin mikäkin kuorma kannatti toimittaa, jotta purku ja lajittelu oli asiakkaalle helpompaa ja tehokasta.


Saumattomalla yhteistyöllä Messukeskuksen astiatoimitukset sujuivat ilman isompia ongelmia.

Kokemuksella ja hyvällä asiakaspalvelulla Messukeskuksen astiatoimitukset maaliin

Tiukasta aikataulusta ja muutamasta yllätyksestä huolimatta, lopputulos oli menestyksekäs.

- Kaikki sujui ilman isompia ongelmia. Näin koronavuosien jälkeen oli uskomatonta, miten tämän kokoluokan tilauksen toimittaminen onnistui lähes täydellisesti. Varsinkin kun koko show toteutettiin kesällä, Virva ja Essi kertovat ylpeinä.

Kaiken sujuvuuden ja onnistuneen projektin taustalla oli E.Ahlströmin pitkä toimintahistoria alalla, vahvat ja luottamukselliset suhteet päämiehiin ja asiakkaisiin sekä hyvä palvelu. Tieto taitoa ja erityisosaamista on kertynyt vuosikymmenten varrella paljon ja se on tae E.Ahlströmin luotettavuudelle ja toimintavarmuudelle tässä markkinassa.

Messukeskuksen, Nohon ja E.Ahlströmin yhteinen matka jatkuu, ja kaikki osapuolet voivat olla tyytyväisiä tähän mennessä saavutettuihin tuloksiin. NoHon Niemi toteaa:

- Katse on jo tulevaisuudessa. Kun Messukeskuksen perusrutiinit rullaavat nyt niin hyvin, on aika suunnatta katse eteenpäin. Tästä se jatkuva kehittyminen ja uudistuminen vasta oikeasti alkaa.

Kopioi Helsingin Messukeskuksen ravintoloiden tyyli

Messukeskuksessa on upea kattaus ravintoloita, jokaiselle jotakin! Suuressa tapahtumatalossa, joissa arjen täytyy sujua sujuvasti on tarvetta myös erilaisille lautas- ja kuljetusvaunuille.


Teksti: Teresa Välimäki

Kuvat: Helsingin Messukeskus


Toggle Nav
Ostoskori