Tämä yritystili on suljettu, etkä siksi voi tilata verkkokaupasta näillä tunnuksilla. Saat lisätietoja ottamalla yhteyttä E.Ahlströmin asiakaspalveluun

Olet tunnelmataikureiden PRO-verkkokaupassa. Yli 100 €:n tilaukset toimituskuluitta. Tervetuloa!

Rakenna tunnelma kuin ravintolassa. Tervetuloa!

Ravintola- ja sisustustrendit 2022


Tuhannen taalan kysymys - mikä jää ja mikä palaa vanhaan koronan jälkeen? Koronakriisi on pakottanut miettimään joustavia liiketoimintamalleja ja helppoja tapoja toimia. Posivtiivinen asia on, että kaikesta huolimatta rohkeus uudistumiseen ja uusiin ideoihin on kasvanut. Epävakaus on luonut lisää tilaa esteettisyydelle ja elämyksille.

Meille tunnelmataikureille on tärkeää ymmärtää, mitä ympäröivässä maailmassa tapahtuu ja minkälaisia trendejä, heikkoja signaaleja ja tuulahduksia tähän erikoiseen aikaan liittyy. Ne vaikuttavat myös siihen, miten mielenkiintoisena asiakkaat kokevat ravintolan ja minkälaisiin paikkoihin he palaavat uudelleen.

3 ajan ilmiötä

Vastuullinen ja kestävä kehitys

Pandemian rinnalla ilmastonmuutoksen, lajikadon ja luonnonresurssien ehtymisen vaikutukset ovat yhä konkreettisempia. Kuluttajat arvostavat brändejä, jotka toimivat johdonmukaisesti paremman maailman puolesta. Nyt viimeistään on syytä siirtyä kaikessa tekemisessä läpinäkyvyyden aikaan: valmistusprosessi ja tarina tuodaan näkyviin tyylikkäällä tavalla ja mitään ei salailla, on kyse sitten ruoasta, ravintolan liikeideasta, huonekaluista tai vaatteista. Kauneus syntyy siitä, että tuote puretaan osiin.

  • Tavaroiden vuokrauspalvelut; kiinnostavina esimerkkeinä kalusteiden tai jopa retkeilyvaatteiden vuokraaminen
  • Kotiin tilatun ruoan uudelleenkäytettävät pakkaukset
  • 3D-tuolestettuja kalusteita maissin kuorista, sokeriruo'osta ja sokerijuurikkaista peräisin olevasta maatalousjätteistä
  • AINIA-kiertotalouspalvelu

Materiaalin ja suunnittelun monimuotoisuus

Materiaaleilla on tulevaisuudessa entistä enemmän uusia ominaisuuksi. Ne poistavat kosteutta, keräävät ja luovuttavat lämpöä. Myös hygieeniset ja antibakteeriset ominaisuudet lisääntyvät. Sama suuntaus on nähtävissä muotoilussa ja suunnittelussa. Yksi tuote - monta toimintoa.

  • Pöytänä toimiva ilmanpuhdistin
  • Steriloiva valaisin

Visuaalisuudessa korostuvat nyt kodikkuus, aitous ja lämpö

Olivatpa ne sitten materiaaleja tai värejä! Näemme paljon pyöreitä, orgaanisia muotoja, epätäydellistä ja raffia muotoilua ja käsintehdyn näköisiä tuotteita. Värimaailmassakin on pientä muutosta: kodikkuus kaipaa seurakseen maanläheisempiä ja murrettuja sävyjä, kuten ruskeaa tai viininpunaista. Myäs vihreän eri sävyt istuvat hyvin tähän maailmaan.

Tiesitkö muuten, että globaalisti suosituin väri on sininen - tuo taivaan ja veden väri.


3 Ravintolan yksityiskohtaa

  • Kaakelit taiteena ja osana sisustusta
  • Struktuuria pinnoissa ja tilan määrittley väreillä
  • Tuotteiden epäsymmetrisyys ja eri materiaalien yhdistelmät

3 ruoka- ja ravintolatrendiä

Autenttisuus ja yksityiskohtaisuus

Asiakkaat keskittyvät nyt yhä pienempiin yksityskohtiin ja autenttisempiin raaka-aineisiin: halutaan sukeltaa vielä syvemmälle eri maiden ja maakuntien ruokiin. Ruokaharrastajat supisevat jemeniläisestä keittiöstä ja japanilaisesta omakase-ravintolasta, jonka varauskirja on täynnä kuukausiksi eteenpäin.

Ravintola-alan vastuullisuus

Ruokaillaan yhä useammin paikoissa, jotka ottavat toiminnassaan huomioon koko alan vastuullisuuden. Ilmiö pitää sisällään monia teemoja aina tuotantoketjujen läpinäkyvyydestä ravintolatyäntekijöiden hyvinvointiin.

Luonnon roolin korostuminen

Tietoisuus luonnosta ja sen hyvää tekevistä ominaisuuksista innostaa ja luo uutta liiketoimintaa ravintola- ja matkailuyrityksille. Hyödynnetään "hyperlokaalit" raaka-aineet, puhtaus, aitous ja tarinat yhä paremmin. Ollaan valmiita pandemian jälkeiseen aikaan, kun matkailijat jälleen taas saapuvat.


Kuvat: Kati Laszka, HKLiving ja HAY

Toggle Nav
Ostoskori