Tuhannen taalan kysymys - mikä jää ja mikä palaa vanhaan koronan jälkeen? Koronakriisi on pakottanut miettimään joustavia liiketoimintamalleja ja helppoja tapoja toimia. Posivtiivinen asia on, että kaikesta huolimatta rohkeus uudistumiseen ja uusiin ideoihin on kasvanut. Epävakaus on luonut lisää tilaa esteettisyydelle ja elämyksille.
Meille tunnelmataikureille on tärkeää ymmärtää, mitä ympäröivässä maailmassa tapahtuu ja minkälaisia trendejä, heikkoja signaaleja ja tuulahduksia tähän erikoiseen aikaan liittyy. Ne vaikuttavat myös siihen, miten mielenkiintoisena asiakkaat kokevat ravintolan ja minkälaisiin paikkoihin he palaavat uudelleen.
3 ajan ilmiötä
Vastuullinen ja kestävä kehitys
Pandemian rinnalla ilmastonmuutoksen, lajikadon ja luonnonresurssien ehtymisen vaikutukset ovat yhä konkreettisempia. Kuluttajat arvostavat brändejä, jotka toimivat johdonmukaisesti paremman maailman puolesta. Nyt viimeistään on syytä siirtyä kaikessa tekemisessä läpinäkyvyyden aikaan: valmistusprosessi ja tarina tuodaan näkyviin tyylikkäällä tavalla ja mitään ei salailla, on kyse sitten ruoasta, ravintolan liikeideasta, huonekaluista tai vaatteista. Kauneus syntyy siitä, että tuote puretaan osiin.
- Tavaroiden vuokrauspalvelut; kiinnostavina esimerkkeinä kalusteiden tai jopa retkeilyvaatteiden vuokraaminen
- Kotiin tilatun ruoan uudelleenkäytettävät pakkaukset
- 3D-tuolestettuja kalusteita maissin kuorista, sokeriruo'osta ja sokerijuurikkaista peräisin olevasta maatalousjätteistä
- AINIA-kiertotalouspalvelu
Materiaalin ja suunnittelun monimuotoisuus
Materiaaleilla on tulevaisuudessa entistä enemmän uusia ominaisuuksi. Ne poistavat kosteutta, keräävät ja luovuttavat lämpöä. Myös hygieeniset ja antibakteeriset ominaisuudet lisääntyvät. Sama suuntaus on nähtävissä muotoilussa ja suunnittelussa. Yksi tuote - monta toimintoa.
- Pöytänä toimiva ilmanpuhdistin
- Steriloiva valaisin
Visuaalisuudessa korostuvat nyt kodikkuus, aitous ja lämpö
Olivatpa ne sitten materiaaleja tai värejä! Näemme paljon pyöreitä, orgaanisia muotoja, epätäydellistä ja raffia muotoilua ja käsintehdyn näköisiä tuotteita. Värimaailmassakin on pientä muutosta: kodikkuus kaipaa seurakseen maanläheisempiä ja murrettuja sävyjä, kuten ruskeaa tai viininpunaista. Myäs vihreän eri sävyt istuvat hyvin tähän maailmaan.
Tiesitkö muuten, että globaalisti suosituin väri on sininen - tuo taivaan ja veden väri.
- Scandic Grand Central - sviitti näyttää ihan kodilta
3 Ravintolan yksityiskohtaa
- Kaakelit taiteena ja osana sisustusta
- Struktuuria pinnoissa ja tilan määrittley väreillä
- Tuotteiden epäsymmetrisyys ja eri materiaalien yhdistelmät
3 ruoka- ja ravintolatrendiä
Autenttisuus ja yksityiskohtaisuus
Asiakkaat keskittyvät nyt yhä pienempiin yksityskohtiin ja autenttisempiin raaka-aineisiin: halutaan sukeltaa vielä syvemmälle eri maiden ja maakuntien ruokiin. Ruokaharrastajat supisevat jemeniläisestä keittiöstä ja japanilaisesta omakase-ravintolasta, jonka varauskirja on täynnä kuukausiksi eteenpäin.
Ravintola-alan vastuullisuus
Ruokaillaan yhä useammin paikoissa, jotka ottavat toiminnassaan huomioon koko alan vastuullisuuden. Ilmiö pitää sisällään monia teemoja aina tuotantoketjujen läpinäkyvyydestä ravintolatyäntekijöiden hyvinvointiin.
Luonnon roolin korostuminen
Tietoisuus luonnosta ja sen hyvää tekevistä ominaisuuksista innostaa ja luo uutta liiketoimintaa ravintola- ja matkailuyrityksille. Hyödynnetään "hyperlokaalit" raaka-aineet, puhtaus, aitous ja tarinat yhä paremmin. Ollaan valmiita pandemian jälkeiseen aikaan, kun matkailijat jälleen taas saapuvat.
- Aanaar, Inari
- Vår, Porvoo
- Nielu-metsäravintola
- Wine in the woods
- Barö, Barösund
Empatia
Yllä olevan lisäksi haluaisin nostaa esiin trendin, jonka arvo on korostunut koronan myötä. Hospitality-alan kulttuuriin kuuluu jo lähtökohtaisesti toisesta huolehtiminen ja mielihyvän tuottaminen kaikille aisteille. Tämä onnistuu parhaiten, kun pystymme lukemaan asiakkaan tunnetiloja ja asettumaan hänen asemaansa. Empatia on työväline - keino auttaa toisia - jota me kaikki tarvitsemme tänä aikana.
Asiakastyössä myös henkilökunnan tyytyväisyydellä on suuri merkitys. Tiimin henki näkyy asiakkaalle aivan samalla tavoin, kuin urheilujoukkueen fiilis yleisölle. Työpaikallakin on kyse ihmisistä ja ihmisten välisistä kohtaamisista, joissa tunnetaidot ovat erityisen tärkeitä.
Miten haluamme tehdä työtä yhdessä, miten kohtaamme toisemme, oman työmme ja asiakkaamme? Millaisen tunnekokemuksen juuri sinun yrityksesi asiakkaissa herättää?
Jokainen pystyy kehittämään omaa empatiakykyään, mutta merkittävämpää on, jos empatialle ja sen kehittämiselle luodaan tilaa ja siihen kannustetaan koko työyhteisössä. Myös tekemisen laatu ja tehokkuus paranevat, kun työntekijät ovat tunnetasolla sitoutuneita. Empaattisuus on hospitality-alan merkittävä kilpailuvaltti.
Teksti: Teija Sääksmäki, yrittäjä ja myyntijohtaja, E.Ahlström
Kuvat: Kati Laszka, HK-Living ja HAY