Tämä yritystili on suljettu, etkä siksi voi tilata verkkokaupasta näillä tunnuksilla. Saat lisätietoja ottamalla yhteyttä E.Ahlströmin asiakaspalveluun

Olet tunnelmataikureiden PRO-verkkokaupassa. Yli 100 €:n tilaukset toimituskuluitta. Tervetuloa!

Rakenna tunnelma kuin ravintolassa. Tervetuloa!

Kainuuravintola Kippo

Kipollinen elämänvoimaa

Kevättalvella 2023 matkustimme Vuokattiin toteuttamaan Tarina-palvelua Kainuuravintola Kipolle, joka kaipasi “uutta lähtöä toiminnalleen”.

Tarina-palvelu on kompakti prosessi, jossa tunnistetaan ravintolan ainutlaatuiset erottuvuustekijät ja sanoitetaan ne tarinan muotoon yhdessä avainhenkilöiden kanssa.

Tarina auttaa nostamaan tekemisen merkityksen uudelle tasolle, kirkastamaan yrityksen konseptin ja välittämään sen asiakkaalle elämyksenä. Samalla se auttaa optimoimaan resursseja ja näyttää suuntaa uudistuksille esimerkiksi astioista sisustukseen ja stailaukseen. Tarina-palvelu on osa E.Ahlströmin ravintolan kehittämisen Fresh Up -palveluperhettä. 

Tässä jutussa Osuuskunta Maakunnan ravintoloiden ryhmäpäällikkö Mika Kärkkäinen kertoo, miten Kipon väki koki Tarina-palvelun ja millaista hyötyä se on tuonut tullessaan.


Kipon Isäntä Sakari Lukkari ja Emäntä Emma Hannikainen.

Ravintolan uuden strategian tavoitteena on yhtenäisempi tapa ajatella

Mistä saitte kipinän tarttua Tarina-palveluun? Millainen oli Kipon lähtötilanne ja tarve?

“Viime vuosi oli perusteellista työskentelyä Kipon uuden strategian parissa. Olimme havainneet, että meillä on tällainen instituutio kuin Kainuuravintola Kippo. Minulla ja tekijöillä oli kuitenkin jo hetken aikaa oli ollut olo, että olemme alkaneet toistaa itseämme.”

“Kaikennäköisiä virityksiä olemme tuotekehittelyssä vuosien aikana kokeilleet ja eri suunnilta etsineet ideoita ravintolan konseptin kehittämiseen. Strategiatyössä olin jo pitkään miettinyt, että me happanemme tässä kehittyvässä maailmassa Kipon kanssa, jos vain pyöritämme samoja aiheita vuodesta toiseen.”

“Ruokalistan tai sisustukseen kohentamiseen löytyi kyllä täsmäaseita, mutta ne olivat hetkellisiä tähdenlentoja. Kokonaisvaltaiseen liikeidean kirkastamiseen emme olleet löytäneet lääkettä.”

“Meillä on hyvä pohja. Kippo on erityisen menestyksekäs ravintola. Paikalla on historia, ja tekijämme ovat saaneet aikaan paljon hyvää. Tällaista ei pidä lähteä täysin muuttamaan, vaan ennemmin tehdä pientä hienosäätöä.”

“Tavoitteenamme oli se, että meillä olisi isossa kuvassa yhtenäisempi tapa ajatella.”

Tarina-palvelu toteutettiin ravintolan ydintiimin kanssa yhdessä työskennellen ja keskustellen. Tapasimme kolmesti reilun tunnin kerrallaan, ja valmista saatiin parissa kuukaudessa. Miten Kipon henkilökunta koki työskentelyn? Mitä opitte?

“Kun lähdimme mukaan prosessiin, toisille työntekijöistämme liikeidea oli kirkas ja toisille ei. Ravintolaympäristössä porukka myös välillä vaihtuu ja sekin vaikuttaa.”

“On selkeästi huomattavissa, että ajattelumallimme on nyt muuttunut. Meillä on yhteinen kieli ja visio siitä, mitä Kippo oikein on. Enkä nyt sanoisi, että huumaavaa, mutta kyllä herkistävää oli nähdä, kuinka irrallisista tarinanpätkistä lopulta löytyi se yhteinen punainen lanka, joka on vuosia ollut hämärän peitossa.”

“Yhdessä työskentely on tuonut meille kaikille varmuutta siitä, mikä on juuri oikean suuntaista tekemistä.”

Miten oivallukset näkyvät ravintolan toiminnassa?

“Ennen muuta tarina on tuonut taloon lisää innovointivoimaa. Aiemmin kaikki tekivät työtä omissa nurkissaan ja ajatuksissaan, eikä ideoita tuotu julki niin vahvasti. Nyt rohkeus on lisääntynyt. Kuohuviinipullosta on niin sanotusti korkki aukaistu, kaikki kuplat saavat tulla pintaan.”

“Jostakin on aina lähdettävä liikkeelle, ja uskon siihen, että jatkossa tarinan merkitys vain syvenee. Meidän täytyy tietyin väliajoin muistaa palata tarinan alkulähteille päivittämään, mitä tarina milloinkin meille tarkoittaa ja miten se ilmenee. Koen, että olemme polun alkupäässä. Lähdemme nyt yhdessä tekemään matkaa eteenpäin.”


Tuotetarjonta ilmentää Kippoa entistä vahvemmin

Miten Kipon tarina konkreettisesti herää henkiin ravintolamiljöössä?

“Suurin asia on se, että tuotetarjontamme on uudistunut ja tukee tarinaamme entistä vahvemmin. Tuote, jonka asiakas saa eteensä, ilmentää nyt Kippoa paremmin kuin ennen.”

“Palvelutilanteissa Kipon tarinan kertominen on tullut meille tärkeäksi. Haluamme tuoda ihmisemme näkyviin: me ollaan tämä tehty ja tiedämme, mistä mikäkin sieni ja marja on ravintolan pöytään tullut. Ylpeys omaan työhön on kasvanut, sen vain huomaa ihmisistä.”

“Uutta ruokalistaa tehdessämme mietimme uusiksi myös astioita. Henkilökunnan työvaatteisiinkin on tulossa uudistuksia. Sisustuksessa emme vielä ole tehneet isoja muutoksia, projekti jatkuu.”

Millainen työkalu tarina on markkinointiviestinnän näkökulmasta?

“Puuhaamme parhaillaan uudistuksia markkinointiviestintäämme. Suunnitteilla on aivan uusia viestinnän keinoja, joita emme ennen ole testanneet. Tarina on mukana työvälineenä: käytämme suoria lainauksia liikeidean kiteytyksistä ja yhdessä sanoitetusta tarinasta, ja tuomme sen avulla tekijämme lähemmäs asiakkaita. Olemme miettineet myös tuottajien ja heidän tarinoidensa avaamista osana Kipon viestintää.”

Tarinasta ei tule päälleliimattu, kun sitä lähdetään hahmottamaan ja sanoittamaan sisältä päin, yhdessä ravintolan henkilöstön kanssa. Näin teimme myös Kipossa. Mitä ajatuksia se herättää johtamisen näkökulmasta?

“Olemme aiemmin pelanneet vähän turvallista peliä. Kun jaettu näkymä tekemiseen puuttuu, niin ajatukset jäävät puolinaisiksi ja helpommin turvaudutaan johonkin vanhaan.”

“Tunnistan nyt, että johtajan roolissa oma kykyni haastaa tekijöitä on voinut olla vaillinaista tai jopa tuskaista. Vastapuolesta näkee, että hän paineistuu, kun yritetään prässätä uusia ideoita samalla kun ei hahmoteta kokonaiskuvaa. Varmempi olo kokonaisuudesta antaa tekijöille rohkeutta tuoda esiin omia ideoita vaikkapa tuotekehittämisen saralla.”

Nimi Kippo sai Tarina-palvelussa uuden merkityksen. Kerro siitä.

“Tarinatyöskentelyssä saamamme oivallus elävöittää ravintolan Kippo-nimen, jolla siis on oma historiansa ennen nykyistä omistajapohjaa.”“Uusi sloganimme Kipollinen elämänvoimaa on meille totta joka suunnasta.”


Tuote, jonka asiakas saa eteensä, ilmentää Kippoa entistä vahvemmin Tarina-palvelun ansiosta.

Tarina-palvelun oivallukset

Mitä ovat suurimmat oivalluksesi Tarina-palvelusta? Mitä olet oppinut Kipon erottuvuustekijöistä?

“Isoin oivallus on ehdottomasti ollut jättää vähemmälle hämyistä savupirttiä, puhetta Kainuusta Nälkämaana ja tietynlaista mollivoittoista sävyä ravintolan konseptissa. Vastaavasti uutena elementtinä on tuotu mukaan Kipollinen elämänvoimaa.”

“Meillä tehdään ruokaa äitien opeilla tuoreista ja lähellä tuotetuista aineksista, yhteisöllisesti. Me kippolaiset olemme asiakkaiden ystäviä ja teille me haluamme tarjota parasta.”

“Ruoka- ja juomatuotteiden saralla olemme tehneet todella paljon valintoja ja priorisointityötä. Kierroksia on jätetty vähemmäksi, uskallamme keskittyä ytimeen.”

Onko teillä jo näyttöä siitä, miten oivaltamanne tarina siirtyy asiakaskokemukseen?

“Vaisumman alkuvuoden jälkeen olemme kevään aikana paukutelleet 90–100 tyytyväisyystuloksia NPS-mittaristolla. Uskon, että tahti tulee jatkumaan, kun markkinointiviestintä uuden tarinan voimin pian starttaa.”

“Jotain on siis tapahtunut sen jälkeen, kun sanoitimme tarinamme. Osittain muutos selittyy sillä, että henkilökunta on levollisempaa. Yhteinen prosessi on tuonut rauhaa ja keskittymistä olennaiseen, joka taas tuo palvelutilanteisiin laatua.”

“Aiemmin henkilökunta saattoi tehdä asioita tietämättä edes, miksi tehtiin kuten tehtiin. Mutta kun ymmärrys kasvaa, ei tarvitse halata koko maailmaa ja tehdä kaikkea joka suuntaan. Se on tuonut virtaustehokkuuttakin.”

Kenelle suosittelisit Tarina-palvelua ja miksi?

“Työskentelymuotona Tarina-palvelu oli meille parasta mahdollista. Ainut oikea tapa kippolaisille.”

“Kippo on aina kehittynyt ihmisten kautta. Nyt pääsimme yhdessä saman pöydän ääressä pohtimaan konseptiamme, ja samalla oli ammattilainen apuna sanoittamassa ja havainnoimassa, että hei tehän olette tällaisia – sen sijaan, että minä johtajana istuisin jossain mainostoimiston kanssa monta päivää ja lentelisin pitkin Etelä-Eurooppaa miettien, mitähän Kippo voisi olla ja ehkä hoksaisin, että tätähän se voisi olla, ja sitten ihmettelisin, miksi muut eivät innostu tai miksi uusi idea ei näy ravintolassa.”

“Suosittelisin Tarina-palvelua ravintolayksikölle tai -yritykselle, jolla on vähän kompassi hukassa. On oltava juuret, kun lähtee kasvattamaan vahvempaa runkoa ja lehvästöä. Onnistuminen vaatii myös sen, että ollaan aitoja ja kiinnostuneita. Henkilökunnalla on hyvä olla valmiutta antaa itsestä ravintolan konseptin kehittämiseen.”

”Tarina-palvelu vastasi todella hyvin siihen tarpeeseen, joka meillä Kipossa oli: että ajattelumme muuttuisi. Koska luotan siihen, että kun ajattelu muuttuu, niin tekeminen muuttuu. On helppo lähteä tekemään valintoja vaikkapa uusien ruokatuotteiden kehittämisen suhteen, kun tietää, mihin niitä ollaan tuomassa ja miksi. Kyllä tämä on ollut todella antoisa matka.”


Tunnelmataikurit työssään

“Kun tapasimme Mikan kanssa Vuokatissa, ilmeni, että Kippo-ravintola kaipaisi uudistamista. Hyväksi havaittua konseptia ei kuitenkaan kokonaan haluttu lähteä muuttamaan. Lähdimme yhdessä katsomaan, löytyisikö palvelutarjonnastamme sopivaa apua tilanteeseen. Päädyimme Tarina-palveluun, jonka avulla Kipon uudistustarpeet saataisiin kirkastettua sekä hiukan hukassa olleet kilpailuedut sanoitetuiksi ja elämään."

“Yhdessä Kipon henkilökunnan kanssa tehty Tarina-matka oli enemmän kuin antoisa. Oli mahtavaa olla mukana kuulemassa ja kokemassa se ylpeys ja aitous, jolla henkilökunta itse kuvailee uniikkia ravintolaa. Matkan edetessä saimme kartoitettua myös uudistukseen liittyvät konkreettiset tarpeet", kertoo E.Ahlströmin myyntipäällikkö Kristiina Haljala.

“Olen otettu siitä rohkeudesta ja luottamuksesta, jolla Kipon väki lähti mukaan ravintolan konseptin kehittämistyöhön johtoa myöten. Lopputuloksena on sydämellinen ja monikäyttöinen, ravintolan ytimen kiteyttävä tarina, josta Kainuuravintola Kippo nyt ammentaa elämänvoimaa niin yrityksen sisäisesti kuin ulkoisestikin", toteaa Autiosaaren viestinnän asiantuntija Helmi Saksala.

“Tarina-palvelun päätteeksi Kipon väkeä kävi meillä E.Ahlströmin Creative Studiolla tekemässä astiavalintoja osaksi uudistuvan Kipon kattausta. Keskustelimme tarinasta, joka toimi luovuuden lähteenä ja inspiroi tekemään valintoja. Radikaalien muutosten sijaan pohdimme uusien elementtien tuomista jo olemassa olevan rinnalle. Esimerkiksi yhteensopivuus Kipon itse tehtyjen tarjoiluastioiden kuten lankkujen kanssa tuli tärkeäksi. Värimaailmasta muotoutui harmoninen ja hillitty. Luonnonmateriaaleista inspiraationsa saaneet astiat olivat luonteva valinta, koska myös Kipon ruokatuote ammentaa luonnosta. Lopullisissa astiavalinnoissa korostuvat konstailemattomuus ja aitous. Lautasissa viehättävät struktuuri ja käsinkosketeltavuus", kertoo E.Ahlströmin avainasiakaspäällikkö Henna-Elina Hurri.

Tutustu Kainuuravintola Kippoon

Kipollinen Kainuulaista elämänvoimaa: https://www.raflaamo.fi/fi/ravintola/sotkamo/ravintola-kippo

 

Teksti: Helmi Saksala

Kuvat: Kainuuravintola Kippo, E.Ahlström


Toggle Nav
Ostoskori