Katja (Kati) Laitinen, manager, mobilization
Compass Group
Vuoden 2019 alussa sain kiinnostavan yhteydenoton astioiden kierrätykseen ja uusiokäyttöön liittyen. Astiakorjaamon muotoilijat Pekka Paikkari ja Kati Tuominen-Niittylä olivat kehittäneet menetelmän vanhojen ja kuluneiden lautasten palauttamiseksi takaisin käyttöön uudenveroisina sen sijaan, että ne päätyisivät jätelavoille ja kaatopaikalle.
Kiinnostuin ideasta heti, ja päätimme kokeilla, onnistuisiko menetelmä myös Compass Groupin kohteissa käytössä olevalle ravintolaposliinille. Ja onnistuihan se! Lopputuloksen nähtyäni en voinut kuin ihmetellä. Lautaset olivat kuin uudet. Nyt AINIA®-menetelmällä ennallistettuja lautasia on käytössä jo kymmenessä toimipisteessä aina päiväkodista henkilöstöravintoloihin.
Käytännössä homma toimii niin, että kun ravintoloidemme vanhoja lautasia poistetaan käytöstä, siirrämme ne mahdollisuuksien mukaan ennallistettaviksi. Ennallistettuja astioita otetaan sitten käyttöön uusiin, avattaviin kohteisiin tai täydentämään jo olemassa olevan ravintolan valikoimaa.
Erinomaista AINIA:ssa
-
Sopii monipuolisesti erilaisiin ravintolakonsepteihin.
-
Lautasen elinkaari pitenee vähintään 5–7 vuodella.
-
Uusi, konkreettinen keino jo olemassa olevien vastuullisuusratkaisujen tueksi. Aina ei ole ostettava uutta, kun vanhoista tuotteista voidaan tehdä uudenveroiset.
-
Ennallistettu lautanen voidaan mainiosti yhdistää täysin uusien astioiden ja eri sarjojen kanssa. Lopputulos on huikea ja omaperäinen.
Viestimme lautasten tarinasta myös ravintoloissa ja somekanavissamme. Erityistä ihastusta ovat herättäneet muutamiin pisteisiin räätälöidyt kuviolliset mallit. Niitä nostellaan, pyöritellään ja käännellään merkin tai sarjan selvittämiseksi. Ja mikäs siinä, upeitahan ne ovat!
On hienoa, että voimme näin työllistää suomalaista teollisuus-, muotoilu- ja käsityöalaa. Samalla tuemme myös huippuosaamista ja uudenlaista innovaatiota.
Helsingin Olympiastadion
Yksi näkyvimmistä AINIA-kohteistamme on varmastikin Helsingin Olympiastadionin Bistro Stadion, jossa lautaset ovat osa ravintolan à la carte-tarjoilua. Vastuullisuusteema on ohjannut koko stadionin ruoka- ja ravintolapalveluiden suunnittelua. Se näkyy myös kokkien ja tarjoilijoiden vaatteissa; osa niistä on valmistettu kierrätetyistä muovipulloista. Compassin työntekijöitä onkin Stadionilla parhaimmillaan noin 300, joten vaatevalinnoillakin on merkitystä.
Uudistetulla Stadionilla myös ravintolapalveluiden määrä on kasvanut lähes kuusinkertaiseksi ja myyntipisteitä on kaikkiaan 40. Uusi torialue Olympiastadionin pohjoispuolella mahdollistaa viihtymisen ennen ja jälkeen tapahtumien.
Kun elämä normalisoituu, niin odotan kyllä innolla, miten huikean hienoja tapahtumia ja elämyksiä pääsemme stadikalla järjestämään isompien ja pienempien tilaisuuksien muodossa.
3 kohokohtaa Olympiastadionista
- Legendaarinen paikka, jonka lähes kaikki suomalaiset tuntevat ja johon liittyy valtava määrä tarinoita ja tunnetta.
-
Mittava saneeraus on tehty upeasti arkkitehtuuria ja kestäviä valintoja kunnioittaen.
-
Stadikan henki huokuu myös Bistro Stadionissa ja sen kruunaa ainutlaatuinen näkymä juoksuradalle, viheriölle ja katsomoon.