Tämä yritystili on suljettu, etkä siksi voi tilata verkkokaupasta näillä tunnuksilla. Saat lisätietoja ottamalla yhteyttä E.Ahlströmin asiakaspalveluun

Olet tunnelmataikureiden PRO-verkkokaupassa. Yli 100 €:n tilaukset toimituskuluitta. Tervetuloa!

Rakenna tunnelma kuin ravintolassa. Tervetuloa!

Lisää makua ja tunnelmaa julkisen puolen ruokapalveluihin

Heinäkuu 2023

Jokainen suomalainen viettää lukemattomia ruokailuhetkiä julkisen sektorin ja niille palveluja tuottavien yrityksien ylläpitämissä toimipisteissä. Päiväkodit, koulut, työpaikat, sairaalat ja erilaiset palveluasumisen yksiköt ovat mukana ihmisen elämän pituisella matkalla, joillakin enemmän ja joillakin vähemmän. Kaikkiin näihin liittyy ruoka ja ruokailut. Yleisessä keskustelussa julkisen puolen ruokailukokemukset eivät kerää kovin mairittelevia arvioita. Tämän myytin E.Ahlström haluaa muuttaa yhteistyössä ammattilaisverkostonsa kanssa. Tehdään julkisen puolen ravintolatoiminnasta tunnelmallista ja maukasta!


Tiesitkö, että rakennamme näköaistimme avulla silmänräpäyksessä ennakkokäsityksen ateriasta.

Vain syöty ruoka ravitsee - vauvasta vaariin

Toteavat E.Ahlströmin tunnelmataikurit Kristiina Haljala, Tuomas Niemeläinen ja Irje Toivokainen kuin yhdestä suusta, kun keskustelemme julkisen puolen ravintoloiden tilanteesta.

- Ruokaan ja ruokailutilanteeseen panostamalla lisäisimme hyvinvointia, vähentäisimme hävikkiä ja varmasti myös pitkällä tähtäimellä säästäisimme rahaa, Kristiina jatkaa.

Ei ruokala, vaan ravintola

Kristiina: Me E.Ahlströmillä haluamme julkisellakin puolella puhua aina ravintoloista ja niiden tunnelmasta ruokaloiden sijaan. Jo nimen muuttaminen lisää ruokailuun liittyvää arvostusta julkisella puolella.

Ruokaan ja ruokailuun liittyviä mielikuvia voidaan muuttaa askel kerrallaan kustannustehokkaasti. Kaikkea ei tarvitse korjata heti. Miten ruoka laitetaan esille, tuleeko siitä tilaan tuoksua, millaisista astioista ruoka nautitaan ja millainen tunnelma tilassa on, muun muassa nämä seikat vaikuttavat siihen, miltä ruokailutilanne tuntuu ja niitä voi ryhtyä kehittämään yksi asia kerrallaan.

Aloitetaan väreistä.

Tuomas: Väreillä tunnelmaa sekä seiniin että astioihin! Ei harmaan ja valkoisen sävyt herätä millään tavalla ruokahalua tai kutsu nauttimaan ruokahetkestä. Kyllä ammattikeittiöidenkin puolella pitää olla värit ja tunnelma mukana!

Irje: Minäkin korostaisin värejä. On harmillista, että hintamielikuva usein ohjaa ostajaa siihen valkoiseen, vaikka meillä E.Ahlströmillä on olemassa paljon myös kustannustehokkaita värikkäitä vaihtoehtoja.

Värien vaikutus tunnelmaan on todistettu jo kauan sitten. Hieno esimerkki tästä on Paimion Parantola ja Alvar Aallon sinne maalauttamat kirkkaan keltaiset portaat. Hän perusteli väriä sillä, että kun tuberkuloosipotilaat kulkevat pää alas painuneena portaita, kirkas väri piristää heitä.

Tuomas: Olisi hauskaa tehdä testi, jossa Michelin -huippuravintolan ruoka tarjoiltaisiin kalseassa laitostilassa ja sitten tunnelmallisessa ja viimeistellyssä ravintolatilassa. Miten moniaistinen ruokakokemus muuttuisi?

E.Ahlström luo julkisen sektorin ravintolatiloihin kokonaisvaltaisia ratkaisuja lisäämään viihtyisyyttä ja tunnelmaa yhdessä ruokapalveluiden ammattilaisten kanssa. Koko tiimi on varma siitä, että yhteistyöllä on suuri vaikutus siihen, miten ravitsemispalvelut kehittyvät.

Tuomas: Raha on liian helppo tekosyy torpata viihtyisyyttä, värejä ja tunnelmaa lisääviä muutosehdotuksia.

Lue artikkelistamme miten luot ravintolakokemuksesta elämyksen kaikkia aisteja hyödyntäen.


Erilaisilla korokkeilla, kerrosvadeilla ja jalallisilla telineillä saa esillepanoon helposti vaihtelua ja näyttävyyttä.

Esillepano ja ravintolatila

E.Ahlströmin tiimi ryhtyisi julkisen sektorin ravintoloiden tunnelmatalkoisiin esillepanosta ja ravintolatilasta.

Kristiina: Ensimmäisenä kehityskohteena tulee mieleen ruoan esillepano. Siihen kannattaa panostaa. Miten ja mihin ruoka laitetaan esille ja miltä kokonaisuus näyttää. Tylsä ja väritön esillepano ja linjasto saa hyvänkin ruoan maistumaan vaatimattomalta. Ruoan esillepanossa on huomioitava sekä visuaalisuus, että tuoksut.

Ennen kun ruokaa maistetaan, se koetaan muilla aisteilla. Ruoan ulkonäkö, tuoksu, ympäristön siisteys ja valaistus muiden muassa aistitaan ennen ruoan makua. Siksi tunnelmallisen, toimivan ja viihtyisän kaikki elementit ovat tärkeitä ja vaikuttavat toisiinsa.

Kristiina: Esillepanossa voisi miettiä erilaisia yllättäviäkin astiavaihtoehtoja. Tarvitseeko kouluissa kaiken olla esillä GN-pakeissa? Meistä ei. On paljon eri muotoisia ja värisiä tarjoiluastioita, joilla saadaan toiminnallisuus humioiden lisättyä ruoan houkuttelevuutta. Hoivapuolella korostuu kodinomaisuus, jolloin padat ja kattilat voi tuoda reilusti esille, jolloin myös ruoan tuoksu herättää ruokahalua. Astioissa huomioidaan myös erityistarpeet, jotta omatoiminen ruokailutilanne koetaan miellyttävänä.

Lue myös artikkelistamme vinkit buffan rakentamiseen.

Välittäminen ja merkityksellisyys

Tunnelmallinen ja viihtyisä tila vaikuttaa kaikkiin tilassa toimiviin ihmisiin. Työntekijöiden oman työn arvostaminen ja merkityksellisyys lisääntyy, kun saa työskennellä viihtyisässä tilassa. Myös asiakkaat viihtyvät, kun tunnelma on kokonaisvaltaista. Hyvä tunnelma ja hyvä ruoka ovat välittämistä.

Tuomas: Viihtyisyyden ja ruoan kauniisti tarjoaminen pitäisi olla julkisenkin puolen ravintoloiden palvelulupaus. Sehän on arvostusta työntekijää, että ruoan nauttijaa kohtaan. Oli sitten kyse ikääntyvästä, päiväkoti-ikäisestä, koululaisesta tai työntekijästä.

Kristiina: Kyllä se arvostus myös henkilökunnan omaa työtä kohtaan kasvaa, kun asioita saa tehdä kivassa tilassa ja kauniisti.

Tuomas: Meidän työmme saa uuden merkityksen, kun saamme olla luomassa parempaa ruokailukokemusta niille, joita yleensä mietitään viimeisenä ja joilta aina ensimmäisenä säästetään. Kun mietimme ruokailutilaa sairaaloissa, ne ovat tällä hetkellä useimmiten melko ankeita, ikäviä ja värittömiä. Niitä tiloja meidän tiimimme E.Ahlströmillä haluaa muuttaa paremmiksi, eli taikoa niihin lisää tunnelmaa.

Lue artikkelimme kouluruokailun kehitystyöstä.


Kun oppilaat otetaan mukaan kouluruokailun suunnitteluun, tulee heille tunne siitä, että he ovat tärkeä osa koko ruokailuprosessia, se nostaa ruokailutilanteen arvostusta takuuvarmasti.

E.Ahlströmin kilpailuvaltit

Maailma muuttuu, mutta 110-vutias E.Ahlström on notkea toimija. E.Ahlström on ollut julkisen sektorin tavarantoimittaja jo vuosikymmeniä. Vahvalla kokemukseen perustuvalla osaamisella ja innovatiivisilla 'Thinking out of the box' -ratkaisuilla yritys on vakuuttanut julkisen sektorinkin ravintolakentälle, että se on idearikas ja ketterä kumppani kilpailukykyisin hinnoin. Myös luotettavat, eettisiä ja vastuullisia arvoja edistävät päämiehet ja laadukas asiakaspalvelu ovat E.Ahlströmin vahvuuksia. Palveluita kehitetään koko ajan ja digitaalisuus on tässä ajassa tärkeä kehityskohde. E.Ahlström haluaa olla myös julkisella sektorilla rohkea edelläkävijä ja uudistaja.

Tuomas: E.Ahlströmin kilpailuvaltti on ehdottomasti myös monikanavaiset digitaaliset tilausjärjestelmät. Haluamme tehdä asiakaskokemuksesta mahdollisimman hyvän ja siten tukea omalta osaltamme arjen työn suorittajia. Esimerkiksi se, että täydentävien tilausten tekeminen on helppoa ja nopeaa oman räätälöidyn verkkokauppasivun ansiosta, se helpottaa ja nopeuttaa asiakkaidemme työtä ja sääsyää aikaa muihin töihin.

Kristiina: Alueellisia eroja julkisen puolen asiakkuuksissa on. Jotkut uskaltavat enemmän ja rohkeammin ja osa tulee hitaammin perässä. Mutta muutosta tapahtuu jo. Me jatkamme työtämme. Meillä on pitkä kokemus, me tiedämme mitkä ovat vaatimustaso ja reunaehdot hankinnoille. Me osaamme ja uskallamme ehdottaa rohkeitakin muutoksia. Tarjoamme toki sitä perinteistä valkoista vaihtoehtoa, mutta annamme aina rinnalle myös sen värillisen rohkeamman vaihtoehdon.

Tuomas: Hankintapäätöksiä tehdessä pitäisi miettiä vähän isompaa kuvaa, eikä vain sitä kertaluontoista investointia. Astioiden ja tunnelman luomiseen liittyvien ostosten kohdalla on hyvä pohtia kokonaisvaikutuksia hieman pidemmälle, vaikka 3-5 vuoden päähän. Kannattaa arvioida miten paljon tunnelmalla ja viihtyisyydellä on luotu hyvää työyhteisölle, edistetty vastuullisuustoimia ja mikä niiden arvo yritykselle ja yhteiskunnalle on ollut siinä kohtaa.

E.Ahlströmin tuotekehitys ja innovatiivisuus

E.Ahlström kehittää ja suunnittelee koko ajan paremmin julkista sektoria palvelevia tuotteita ja palveluita sekä omin voimin, että yhteistyössä päämiesten kanssa. E.Ahlströmillä on pitkäkestoiset ja hyvät suhteet laajaan kumppaniverkostoon.

Kristiina: Päämiehillämme on muun muassa ihan omat saraala-astiasarjat, joissa toiminnallisuus ja asiakasryhmät on huomioitu vielä pidemmälle. Ratkaisuja on haettu sekä muotoilusta että värien käytöstä. On todella hienoa, että pystymme vaikuttamaan myös tuotekehitykseen ja käymme koko ajan dialogia siitä, mitä kentällä tarvitaan. Päämiehemme ottavat todella paljon koppia meidän ajatuksistamme ja tuovat senkin perusteella uusia tuotteita testiin ja markkinoille.

Yritys on luonut myös innovatiivisia omia palvelutuotteita, kuten Hahmotusratakoulutuksen ja AINIA® -kiertotalouspalvelun.

Tuomas: Meillä on omia erityisesti julkiselle sektorille tarkoitettuja palvelutuotteita, kuten esimerkiksi Hahmotusratakoulutus. Se on meidän itse kehittämämme palvelutuote, jossa aisti- tai liikuntarajoitteisten henkilöiden kanssa työskentelevät ammattilaiset voivat testata sitä, miten tietyt rajoitteet vaikuttavat ruokailutilanteeseen. Hahmotusratakoulutuksella pystyy testaamaan miten näön heikkeneminen vaikuttaa siihen, millaiseen lasiin on helpompi tai vaikeampi tarttua ja niin edelleen. Kehitämme hahmotusratakoulutusta ja muita palvelutuotteita tiimin ja kentän vahvalla yhteistyöllä koko ajan alaa paremmin palveleviksi.

Kristiina: AINIA® -kiertotalouspalvelu on hieno mahdollisuus julkisen puolen palvelutarjoajille lisätä kiertotaloutta ja vastuullisuutta toimintaan. AINIA® -kiertotalouspalvelussa vanhat posliiniastiat pystytään ennallistamaan ja palauttamaan käyttöön uuden veroisina. AINIA® on todella upea konsepti, jossa vastuullisuuden voi tuntea omissa käsissään.

Omat palvelutuotteet ovat E.Ahlströmille ylpeydenaihe ja kilpailuetu. Niitä kehitetään eteenpäin kunnianhimoisesti ja koko ajan alaa ja sen kehitystä herkällä korvalla kuunnellen.

Kristiina: Ruokailutilanne on vahvasti myös tunnekokemus ja hyvän kokemuksen välittyminen oppilaille, ikääntyneille tai päiväkoti-ikäisille vaatii myös aitoa kommunikointia. Tarina-palvelun avulla tunnistetaan ja sanoitetaan ne ainutlaatuiset tekijät, joilla tekemisen merkitys kirkastuu työntekijöille ja samalla joskus kiireisistäkin ruokailuhetkistä saadaan miellyttävä kokemus. Näkisin, että tarinapalvelu tukee esimerkiksi kouluruokailun tavotteiden toteutumista, kehittää vuorovaikutusta ja kannustaa arvostamaan ruokaa ja ruokailua.

Tutustu E.Ahlströmin palveluihin.


AINIA®-astiat ovat yhtä kestäviä ja turvallisia kuin uudet, ja niiden hiilijalanjälki on 90% pienempi uuteen astiaan verrattuna.

Kurkistus tulevaisuuteen

E.Ahlströmin julkisen puolen tiimi suunnittelee ja taikoo tunnelmaa sairaaloihin, kouluihin, asumispalveluyksiköihin, päiväkoteihin ja niin edelleen. Millaisia elementtejä heidän unelmien ruokapalveluja tuottava ravintola pitäisi sisällään?

Tuomas: Unelmien ravintola on tietenkin tunnelmallinen, mahdollisimman intiimi, pienempiä pöytäryhmiä sisältävä tila, jossa on hyvä ja miellyttävä valaistus, mukavat tuolit, värikkäät astiat sekä tietenkin hyvän makuista ja ennen kaikkea herkulliselta tuoksuvaa ruokaa.

Kristiina ja Irje: Unelmien ravintola olisi nimenomaan ravintolamainen tila, johon on helppo astua sisään. Siellä on runsas salaattipöytä, jossa olisi raikkaita värikkäitä kasviksia ja tuoksuvia yrttejä. Tarjolla olisi myös herkullista perusruokaa, joka näyttäisi hyvältä. Miljöö olisi miellyttävä ja hälytön eli akustiikka mietitty niin, että sekä työntekijät että ruokailijat kuulevat toisiaan. Sellainen paikka, josta aistii hyvän fiiliksen niin työntekijöiden kuin asiakkaiden puolelta.

Ikääntyvien tai erityisryhmien unelmien ruokailuhetki olisi mahdollisimman kodinomainen, tuttu ja turvallinen ympäristö, pöydät nätisti katettu (vaikka eritysastioilla), työntekijöillä kivat essut ja miksei tilkka viiniä tai konjakki kahvin kanssa.

Mitä tunnelmallisempi ja siistimpi tila, sitä paremmin siellä viihtyy ja sitä paremmalta ruoka maistuu. Me ajattelemme, että päiväkodista alkaen ruokailutapahtuman laadulla on mahdollista vaikuttaa siihen, miten lapsi oppii olemaan ruokailutilanteessa, miten hän maistaa erilaisia asioita ja miten ruokailutilanteessa huomioidaan muut.

 

E.Ahlströmin julkisen puolen asiakkuuksia palvelee ja kysymyksiin vastaavat:

Tuomas Niemeläinen, tuomas.niemelainen@eahstrom.fi

Irje Toivokainen, irje.toivokainen@eahlstrom.fi

Kristiina Haljala, kristiina.haljala@eahlstrom.fi 

 

Teksti: Teresa Välimäki

Kuvat: Mikko Kaaresmaa, Anna Fogenstad ja Karoliina Jääskeläinen

Toggle Nav
Ostoskori