Tuomaroinnissa ehdottomasti kiinnostavinta oli nähdä nuoria ammattilaisia työnsä äärellä toteuttamassa ja näyttämässä omaa osaamistaan. Kaikissa Vuoden Tarjoilija -kilpailun semifinalisteissa oli todella paljon hyviä puolia! Kattaustehtävä, jota tuomaroin, oli kiinnostava myös siksi, että semifinalistit pystyivät tuomaan persoonaansa esiin: jotkut olivat teknisiä taitureita, toiset taas toimivat esteettisyys edellä.
Olen koulutukseltani restonomi ja ollut alalla noin 30 vuotta. Viimeiset kymmenen vuotta toimin ravintolapäällikkönä, ennen kun siirryin E.Ahlströmille avainasiakaspäälliköksi.
E.Ahlström on vuosien ajan ollut Vuoden Tarjoilija ja Vuoden Kokki -kilpailujen yhteistyökumppani ja olen vuosia ollut vaikuttamassa esimerkiksi siihen, minkälaisilta lautasilta kokit tarjoilevat kisa-annoksensa tai mitä välineistöä tarjoilijakilpailuissa käytetään.
Vuoden Tarjoilija -kisan tehtävä: kesäinen kattaus vastavalmistuneelle
Tuomaroitavassa tehtävässä kilpailijoiden tuli kattaa orderin mukainen kattaus ja antaa perustelut omille valinnoille. Orderista kävi ilmi miljöö, tilaisuuden luonne, menu ja juomat. Kilpailijoilla oli runsaasti erilaisia astia-, somistus- ja lasivaihtoehtoja E.Ahlströmin valikoimasta. Arvioimme toisen tuomarin kanssa teknistä osaamista, tunnelmaa sekä persoonallista otetta.
Orderissa oli paljon tietoa, jonka perusteella tehtävä piti suorittaa. Varsinaisia sudenkuoppia tehtävässä ei ollut, mutta katsoimme kyllä tarkasti myös hygienia-asioita sekä teknistä osaamista, esimerkiksi aterinten paikkaa. Osaaminen oli kaikilla oikein hyvää, vaikka teknisessä suorittamisessa olikin eroja. Siihen varmasti vaikutti ennen kaikkea se, minkälaisessa paikassa kilpailijakandidaatti työskentelee. Tarjoilijan työ on kuitenkin paljon muutakin kuin teknistä suorittamista, ja tälle muulle annoimme arvoa: asenne ja oli kaikilla aivan loistava ja oli mahtavaa seurata, miten jokainen laittoi persoonansa peliin.
Tunnelma asiakkaan mukaan
Vuoden Tarjoilija -kilpailu on hyvä paikka havainnoida kattaustrendejä. Selkeys ja yksinkertaisuus olivat tänä vuonna selvästi valttia. Värejä käytti loppujen lopuksi kovin harva, tunnelma luotiin muilla tavoin: esimerkiksi näyttävillä kukkakoristeilla tai lyhdyillä. Melkein kaikki liinoittivat pöydän, sillä haluttiin tuoda juhlan tuntua, mutta kukaan ei esimerkiksi käyttänyt katelautasia.
Me E.Ahlströmillä luomme tunnelmaa ravintoloihin ja hotelleihin. Oma vinkkini on aina ensin ajatella sitä, kenelle tunnelma luodaan. Esimerkiksi nuoren valmistujaisissa on lupa leikkiä väreillä, muodoilla ja tuoda mukaan keveyttä, iloa ja leikkisyyttä. Rohkeuteen kannustaisin kattauksissa vieläkin enemmän!
Seuraavaksi on tärkeää ajatella liiketoimintaa, sillä kattauksella voi vaikuttaa kannattavuuteenkin. Monet semifinalistit olivat miettineet tätä. Myyntiä pystyy tehostamaan monin eri tavoin. Muutama kisaaja käytti apupöytää, jonka avulla voi helposti luoda lisämyyntimahdollisuuksia.
Vuoden Tarjoilija 2021 semifinaali kilpailtiin Ravintolakoulu Perhossa toukokuussa. E.Ahlström on Vuoden Tarjoilija -kilpailun yhteistyökumppani.
Kuvat: Heli Kähkölä
Teksti: Susanna Åström, avainasiakaspäällikkö, E.Ahlström